Nytt ansikt!

Nå er det for sent, for det nye ansiktet er limt fast. Men gjorde jeg rett? Nå ble det jo en skikkelig gammel nisse. I mitt siste innlegg i går, viste jeg en nisse jeg bråsydde. Han fikk et påtegnet ansiktetsom du ser på bildet til venstre, men jeg synes den lignet for mye på en filledukke? Så i dag var det bare å sette i gang med Cernitleire.

Cernitleire er kunstleire som du får kjøpt  for eksempel på Panduro. Den er ganske hard, men ved å varme den i hånden mens du knar, blir det fin og føyelig. Det tar noen minutter å få den føyelig. Jeg dyttet til den her og der, så det ble en hake og nese, pluss litt innover der øynene skulle være. Med en strikkepinne tegnet jeg opp munn, nesebor og øyne. Jeg skar masken rett over med en saks i pannen og den ble ganske lik en annen nisse jeg har laget.

Så var det tilprøving, før jeg stekte ansiktet i stekeovnen i ca. 15 minutter ved 100 grader. Da blir cernitleiren hard. Jeg la en bit aluminiumsfolie under masken i steken, så den skulle holde formen. Etterpå var det til med maling, og til slutt lakket jeg øynene med blank neglelakk for å få glans. Kinnene  og munnen fikk litt rougefarge. 

Ansiktet ble limt på med limpistol. Skjegget ble festet på samme måte, og så var gamlefar klar.


Men nå er jeg i tvil om jeg valgte rett? Ung eller gammel, hva ble best? Uansett er det for sent å gjøre noe med nå som ansiktet er limt fast.

 

6 kommentarer
    1. frodith: Men han ble plutselig voksen! Men jeg liker den bedre nå altså. Han er ny og får stå i sofaen og smile til meg, for snart kommer jula!!!!

    2. Jeg synes ikke den så gammel ut, men den andre så yngre ut. Fine begge to på hver sin måte 🙂
      Det er morsomt å se hvor mye kreativt og fint du lager 🙂

    3. Så artig å tilogmed forme ansiktet selv..det ble veldig fint..litt mer voksent enn det forrige ..og begge var fine..men ble kanskje enda mer “nissete”nå 🙂 🙂

    4. annebe: Utrolig festlig å prøve å få til et nissefjes da. Synes den som hadde tegning ble litt vel barnslig liksom, til klærne. Koser meg med sånt innimellom. Kan anbefales. Cernit er dyrt, men til småting er det supert.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg