Gjenbrukskake!

Hva i all verden er det hun driver med nå, tenker du kanskje? Men nå orker jeg ikke mer småkaker. Alle mørdeigskaker, sandkaker og krumkaker gikk rett i kjøkkenmaskinen i kveld. Neste runde var kokosmakronene, de hadde blitt litt vel tørre.

Så var det bare å fortsette med egg og rett i ovnen. Ny kake av gamle kaker, det kaller jeg gjenbruk!

Om det ble noe godt ut av det? Døm selv. Jeg har nytt et digert varmt stykke til en kaffekopp nå, og det var nydelig. Oppskrift? Ja, det kan du få.

Kjør småkaker og kjeks i en kjøkkenmaskin. Mål opp 250 g og bland det med 4 eggeplommer, 1 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker og 1 dl vann. Bre deigen ut i en kakeform på ca. 26 cm. Bruk bakepapir i bunnen. Stek kaken i ca. 20-25 minutter ved 200 grader, mitt i ovnen. Ta ut kaken og bre over 1 dl bringebærsyltetøy.

Visp 4 eggehviter stive og bland forsiktig  inn 250 g finkvernet kokoskakeblanding. Har du for lite kaker, så blander du bare halvparten sukker og halvparten kokos til du har rett mengde. (Har du ikke igjen kokoskaker i det hele tatt, så tar du 125 g sukker og visper godt  ned i eggehvitene og blander inn 125 g kokos til slutt!) Bre massen over bringebærsyltetøyet  og stek videre nederst i ovnen ved 160 grader i ca. 25 minutter. Kaken skal se pent gyllen ut. Avkjøl den litt.  Del den i passende stykker og dryss over litt reven sjokolade eller oboy. Server ned sjokoladesaus.

6 kommentarer
    1. For en fantastisk god ide! ! Jeg ga noen av julekakene til pippipene utenfor her og resten kasta jeg. Men dette skal jeg huske på til neste år 🙂 kan tenke meg at den var kjempe god ja 🙂

    2. Åse Helen: Fuglene vil ikke ha småkakene mine. Men det er kanskje fordi de har tilgang på både fett og frø på fuglebrettet! Kaken var nydelig og jammen er det ikke igjen litt til i dag også! Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg