Tante Tø kommer snart!

Tante Tø kommer snart løpende. Vet du ikke hvem hun er? Da må du lese barndommens Elsa Beskow om Oles skitur. Tante Tø rydder opp hun, og det gjør hun skikkelig. Med sin bittelille skuffe, får tante Tø fram våren ganske fort. Når hun er fornøyd hos meg, løper hun videre til andre gjøremål. Snart er hun kanskje hos deg? Jeg så henne i gammelt løv der ute, og med et par bittesmå kvister fikk hun armer også. Jeg liker å “lage” bilder i naturen. Dette er fra 2012.

TANTE TØ

Her kommer tante Tø.

Hun rydder vekk både is og snø.

Strevsomt hun har det når våren kommer,

jobber iherdig mot sol og sommer.

Tante snufser og hoster,

vasker omkring seg,

rydder og koster.

Støvet rundt henne danser,

der hun fører sine vårlige lanser.

Brun og skitten er hennes drakt,

men våren lokker hun frem med all sin prakt.

Etterpå kan tante Tø hvile

og i søvnen kan hun smile.

Hun smiler til våren,

til solen og varmen.

På grunn av henne

må vinteren pakke sammen.


Dette diktet skrev jeg for flere år siden, men jeg synes det er morsomt å ta fram når det våres hvert år!

10 kommentarer

Siste innlegg