Lar du deg friste?

Lar du deg friste av gamle, brunflekkete bananer? Det gjør jeg. Rett hjem og opp i kjøkkenmaskinen i biter.

Barnebarna våre elsker bananis. Så når jeg får tak i modne bananer, er det fort gjort. Umodne bananar har ikke den samme søte smaken som de brunflekkete, så modne må de være. Jeg deler den ferdige “isen” opp i papp eller plastkopper og setter det i frysa. Noen ganger fryser jeg ned bananene i biter og kjører de til is også. Men den isen blir så fryktelig kaldt, at den nesten gjør vondt i hodet! Når vi tar opp isen kan vi ta den ut av begrene og helle over sånn sjololade som stivner, eller dele opp frukt og bær ved siden av. Hos meg får de is så ofte de vil. Det er jo bare banan og ikke noe annet.

Men i dag er ikke barnebarna her. Jeg hadde likevel lyst på noe godt. Jeg blandet en banan med en liten yoghurt og litt vann. Så kjørte jeg det til det ble en fin konsistens Et lite herlig måltid ble det. Om ikke brune bananer frister, så frister kanskje dette?

15 kommentarer
    1. Nam jeg elsker godt modne bananer, de grønne spiser jeg ikke for først når de blir litt brunflekkete blir de søte som sukker og den isen din så kjempegoood ut 😀 Nå skal det øves her, good tirsdagskveld <3

    2. ladyaugust: Moden må de være ja, det er sikkert! Hygg deg på øvelse. Jeg sitter her og jobber jeg da, dagen er ikke over enda. Jeg tok litt vel lang lunch idag med banansmothie, så det “straffer” seg. Men gemalen er ikke hjemme før halv åtte, så det går så fint så. Hei så lenge! 🙂

    3. Ja vi lar oss friste og har alltid banan i fryseren. Den er genial i smoothie også 🙂 Men den er ikke helt ufarlig i forhold til sukker sies det. De med ssukkersyke merker det godt. Men vi friske kan kose oss med banan 🙂

    4. Åse Helen: Jeg vet det er flere enn meg. Men noen ganger blir jeg sett rart på av kunder i butikken. De vet ikke hva de går miste om, billig er det alltid også. I dag fikk jeg over to kilo for en tier! Ja, sukkermengden må nok noen passe. Men det vet de jo selv best.Svigerfar sier at han kan spise et halvt eple hver dag, men ikke mer og slett ikke drikke eplejuice. Glad jeg er frisk så jeg kan nyte det til fulle!!! 🙂

    5. Det du lagde fristet og det skal jeg prøve å lage en gang…ellers er det de bananene som heller litt mot grønt som frister meg i butikken 🙂
      Nå har jeg gått ca 20min i frisk luft og blanding av snø og regn…det hjalp litt på vondt i hodet …
      Ha en hyggelig kveld <3

    6. annebe: Ja, noen vil visst ha bananer sånn også. Godt vi er forskjellige! 🙂 Ja, her har det vært all salgs vær i dag og klissvåt ble jeg på trimturen. Men det gjorde ingenting, for jeg hadde da heldigvis tørre klær etterpå. Jeg synes også det å gå ut kan hjelpe på hodepine. I går var det jeg som hadde vondt der og ut gikk jeg. Kos deg i kvelden. Her er kaffen på gang! 🙂

    7. dette såg skikkelig fristande ut,har ikke prøvd bananis ut men,overmodne bananer liker vi godt så det hadde garantert falt i smak om jeg skulle finne på å lage det 🙂

    8. fruensvilje: Her i huset er det bare barnebarna og jeg som spiser det. De andre i familien vil ha ordentlig is. Du får prøve, så får du se. Som voksen må jeg si at jeg liker best den softisvarianten.Men barnebarna liker den jeg lager og fryser ned i bokser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg