Olabuksenett til meg.

Ble det ikke fint! Olabuksa var utslitt, men den hadde så mange fine detaljer. Inspirert av Lisbeth Pedersen og Fru Stussli måtte jeg prøve meg. Men på en litt enklere måte enn deres vakre saker da.

Jeg klipte vekk de tykkeste sømmene og la bitene inntil hverandre som et pulsespill. Da passet mønsteret sammen liksom. Nederst på benet var det en glidelås som fortsatt var hel. Den fikk blir en slags lomme til nøklene mine kanskje? Den ene baklomma ble sydd på framsiden.

Så var det bare å sy sammen delene til de ble et passe stort nett og sy sammen i bunnen. Som fòr brukte jeg en gammel skocanvaspose. Jeg vrengte posen og puttet den ned i nettet, med den pene sidensynlig inne i nettet. Så brettet jeg olanettet ned en centimeter og festet det til canvasposen rett under løpegangen. Jeg satte  inn hankene samtidig. Så var det bare å sy sømmen så de to delene, fòr og nett, var sammen. Canvasnettet er over kanten på olanettet, for jeg vil jo kunne bruke snorene til å tekke sammen nettet om jeg trenger det. Jeg sydde to sømmer rundt kanten for å være sikker på at det skulle holde .Lomma med glidelås sydde jeg bare i passende størrelsetvers i gjennom nett og for etter at nettet var klart.

Hankene er linningen i buksa. Den klipte jeg helt inn til kanten, festet beltestroppene igjen og kastet over langs hele den klipte kanten. En sånn veske behøver ikke være så nøye. Litt rufsete blir den  nok med tiden, men det er jo greit.


Nå kan jeg møte våren med nytt olanett eller det ble nestensom en veske også eller? Snora i canvasposen kan jeg fortsatt trekke sammen så innholdet ikke ramler ut. Beltestroppenen på hankene er fine til å henge litt av hvert i som pynt, eller de kan brukes til solbrillene. Jeg ble kjempefornøyd.

8 kommentarer
    1. Den ble jo råtøff…hadde tenkt å gå inn å gjette på forrige innlegg…men måtte hvile litt etter handleturen først..og nå fikk jeg jo svaret..hehe..
      Ikke sikkert jeg hadde klart å tippe…hadde sikkert sagt skjørt jeg…selv om det ikke så ut til å bli det..Det så veldig praktisk ut med god plass i …så det blir du nok fornøyd med :))
      Kos deg videre i helga <3

    2. annebe: Det ble akkurat passe til mitt bruk. Til og med det store kameraet får plass. Morsomt å sy var det også, så nå møter jeg våren med et smil og et nett!!! 🙂 Ha en fin lørdag:)

    3. Fru Stussli: Tusen takk. Ja, jeg har slitt ut to symaskin allerede, så sy har jeg gjort.Jeg har ikke tall på alle bukser, overraller, bobledresser,gardiner, bamser, filledukker og lignende jeg har laget. Jeg sydde det meste til guttene da de var små, pluss alt til meg selv og litt til mannen i huset. Men jeg ble plutselig så lei,tekstiler begynte å bli fryktelig dyrt, pluss at nakken kranglet en tid. Nå syr jeg ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst, og det er noe helt annet kan man si. Litt nå og da er fint, og du inspirerer meg til å lage nytt! Ha en fin kveld! 🙂

    4. fruensvilje:Takk du! Min olabukse var totalt utslitt her og der, så den kunne nok ingen ha glede av mer. Men den nederste delen var så fi,n at jeg bare måtte prøve meg. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg