Hestesko og nye kuler.

Hva er riktig mener du, å henge hesteskoen med buen opp eller ned? Jeg mener den skal henge som på bildet  for at den skal “drysse” lykke over alle. Men andre sier at den skal henge med buen ned så den kan holde på lykken til de som eier den? Ikke vet jeg. Jeg synes hesteskoen var fin der den hang på et tre inne ved skogsstien. Hos meg er det et rikt hestehold på gårdene nær byggefeltet. Stadig finne vi hestesko og de er fine da. Minner meg om barndommen min da jeg var med faren min til smeden for å få smidd nye sko til hesten. Først rask trav nedover grusveiene. Vi satt tett sammen i en vogn bak det aktive dyret. Vinden i ansiktet, lukten av hest og gleden over å få være med pappa. Vel framme fikk vi  varmen i rommet, lyden av skinnforkleets bevegelse hos smeden, sot, lukten av svidd, blåsebelg og esse, og den rare lyden da den glovarme hesteskoen ble avkjølt i vann. Så lyden av smedens hammer mot skoen, tilpasning til hoven og til slutt spikret han sømmen som ble så fin rundt hoven. De minnene fra en annen tid kommer lett når jeg ser en hestesko.

Jeg viste dere noen klinkekuler her om dagen. Når jeg snudde bildene fikk jeg et  fram litt nostalgi der også. Brune klinkekuler blir som et gammel foto i sepia. Håper alle får en herlig dag i våren, som gir minner i hjertet!

6 kommentarer
    1. Så herlige minner du har om hesteskoene. Godt med sånne minner, og å sitte å mimre litt <3 De klinkekulene er så fine, og de er jo egentlig litt mimring og minner de også 🙂 Ha en nydelig dag kjære deg 🙂 Klemsiklem <3

    2. utrolig vakre barndomsminner du delte med oss i dag.Jeg har aldrig tenkt over hvordan en hestesko skal henge,men av dem jeg har sett så henger dei med buen oppe som på bilde ditt 🙂
      og så vakre bilder du har fått med kulene på,tror jammen jeg må leke litt jeg også hi hi

    3. frodith: Tusen takk, så hyggelig du sier sånn. Jeg blogger på min måte jeg vet du. Klinkekuler kan anbefales til foto. Kjempegøy å være litt kreativ. Nyt vårdagen. Klemsklem til deg 🙂

    4. fruensvilje: Leke er sundt det selv for oss voksne. Klinkekuler har jeg sansen for i alle varianter. Koselig med gode barndomsminner. Rart hvordan ting kommer fram i hukommelsen bare av å se en ting! Lek på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg