Nettmønstrede egg!

Har du sett så fine de ble ved å ligge i nett? Jeg bare elsker å farge egg. Selvfølgelig er det en stund til påske, men egg kan jo symbolisere våren!

Rutete egg, stripete egg? Sånn går det når jeg finner fram løknett og nett til meiseboller!

Denne gangen skulle jeg bake en rullekake, da passer jeg på å ta vare på skallene. Først pusset jeg eggene med litt sandpapir. Jeg ville ikke ha de lysende rosa tallene.  Jeg har et sånt stikkeredskap som hører til eggkokeren. Når jeg stikker mange hull ved siden av hverandre, sprekker ikke skallet. Jeg pirker ut så det ble hull i hver ende, og blåste ut innholdet. Denne gangen la jeg eggene inn i nett og la gule løkskall og litt vekstfarge på en bit aluminiumsfolie og pakket  det godt inntil eggene. Eggene legges ned i kaldt vann. Kok det opp og la eggene trekke en times tid! Så er det bare å pakke ut og se på resultatet.Husk at kjelen kan bli stygg av vekstfarger, så bruk en gammel kjele du ikke er redd for. Som regel blir den ren og fin igjen ved litt jobbing med stålskrubben. Hansker på hendene må til.

Utrolig morsomt å farge egg synes jeg, og dette blir ikke siste gangen jeg viser det før påske. Her har jeg altså brukt skall av gul løk og litt plantefarger, men med rød løk blir det et helt annet uttrykk. Eggene kan lakkes og brukes år etter år, men jeg liker å lage nye hvert år. Håper du lar deg inspirere! Dette er gøy for både små og store!

18 kommentarer
    1. fruensvilje: Mye morsomt man kan bruke for å lage fine effekter. Jeg synes det er så gøy å fange egg. Noen blir så fine at jeg tar vare på dem. Dessverre knuste jeg en hel haug i fjor da jeg slapp esken min i gulvet, men da er det bare å sette i gang igjen i år. Nye utfordringer er jo bra! Ha en fin dag! 🙂

    2. frodith: Nå kommer vel alle og enhver til å gjøre de samme, men det er morsomt å dele med seg.Om vi ser til Middelhavslandene har vi mye å lære når det kommer til farging av egg. Jeg kommer garantert til å vise fram mer her, for dette kan alle gjøre så lett som en plett! Egg er for meg vår, så mine første ligger allerede framme til pynt! 🙂 Ha en fortreffelig dag! 🙂 Klemser til deg! 🙂

    3. Karoline Johannesen: Morsomt å se hva det blir, for det blir aldri som man har tenkt. Men bare det å farge egg med løkskall blir kjempefint! Lykke til! 🙂

    4. Åååå de ble fine de…helt supert som vårpynt :)…tror ikke jeg hadde fått det til så pent,men øvelse gjør mester…så kanskje jeg forsøker en dag 🙂
      Og rullekake til kaffen ..nam :)) Fin søndag videre <3

    5. annebe: Ikke vanskelig i det hele tatt, men resultatet blir ALDRI likt. Røde eller gule visne løkskall har mye fin farge i seg! Rullekake er smaskens! God søndag. Klemsiklem:)

    6. Så fine de ble! Og det ser da jammen så enkelt ut at selv jeg kan få det til. Dette skal jeg forsøke å få til sammen med barnebarna 😉
      Og ikke var det så galt med rullekake heller tenker jeg 😉

    7. Fruemmel: Alle blir så imponerte over fargespillet ved å bruke visne løkblader. Ingen gang er lik i det hele tatt! Lykke til og kos deg på søndagen! 🙂

    8. ingerslilleverden.blogg.no: Nei, jeg kjenner ingen andre spm gjør det heller, men så sprer det seg vel over det hele! Men det er gøy å dele med seg av hva man kan finne på.Gøy å starte opp litt med pynten. Egg er vår!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg