Påskebarndomsminner.

Påsken da jeg var liten føltes som et eventyr. Vi bakte småkaker, farget egg, malte egg, plukket inn kvister til driving og huset ble vasket fra topp til tå. Mamma hang opp påskegardiner i kjøkkenet med kyllinger på. På bordene lå det påskeløpere og vi lagde dekorasjoner med grønn mose, kyllinger og kvister av gåsunger. Vi ungene gledet oss til påskeegg og gjester. Bjørkeris ble satt inn tidig, så vi skulle være sikre på å få grønt løv før vi pyntet greinene med malte egg og fargerike fjær. Gullpenger og seigmenn fikk løkker av sytråd, og så ble de også hengt på greinen. Påskeris er kanskje ikke så vanlig lenger? Vi lagde marsipan og geleputer, karamell og brente mandler. Når påsken kom, hadde vi masse gjester og familie innom. Maten kunne være så enkel som brødmat med godt pålegg. Det viktigste var å være sammen. Med det var også hardkokte egg med påmalte ansikter ble det mye latter rundt bordet.  Gjærdeigduft spredte seg i huset mot helga og mamma fikset gjerne en påskekake med pynt av hjemmelagde marsipanhøner og haner. Vi hørte på påskegudstjenestene i radioen og alle de fine påskesalmene. En tur eller to ble det også gjerne tid til. Når vi fant blåveis eller hvitveis var det lykke. På påskelørdag var det leting etter påskeegg. Mamma gjemte dem i huset og sa om de var gjemt som fugl, fisk eller midt i mellom. Altså høyt, lavt eller midt i mellom. Noen ganger fant vi dem med en gang, andre ganger kunne det ta tid. Det var de samme eggene som ble tatt fram hvert år og fylt med godsaker. Egget var ikke så stort akkurat, men vi var fonøyde med det som var. Jeg synes enda jeg kjenner duften av de pappeggene. Lukt av vår, gotteri og sjokolade. Naboen kom med sjokoladefigurer  til oss og det var stort. Vi fikk ikke gotteri til stadighet, så dette var festdager. Jeg skulle ønske jeg kunne gått tilbake til den tiden med barnebarna mine og vist dem gleden vi følte. I dag kan man jo spise sjokolade og frukt hver dag om man vil. Men jeg tror ikke vi setter så pris på det lenger, det blir vel en selvfølge. Ved å pynte til påske ønsker jeg å gjenskape noe av gleden jeg selv følte som barn. Når det lyser gult av kyllinger og egg, kvistene pynter opp og påskekaken er klar, da skal jeg kose meg skikkelig.

6 kommentarer
    1. Det hørtes ut som du hadde mange gode minner fra barndommens påske.
      Vi hadde også bjørkeris, pyntet med fjær. Og påskeegg, stor stas!
      De senere årene hadde vi også en fellestur i naturen med hele familien, det var koselig.
      Nå med våre barn- har vi påskejakt. Det er nok påskenshøydepunkt. Da gjemmer jeg små plastegg rundt enten ute eller inne, så må alle lete. Den som finner flest får kurven med godis. 😀 Ungene finner av en eller annen grunn alltid likt antall egg, så kurven må deles, hehe 😉
      Jeg liker påsken. Kanskje det er påskemotivene- det er så søte og uskyldige motiver. 🙂
      Og ja, krydderkake- det MÅ jeg ha i påsken 😀 Ellers er det mye god brødmat her også 🙂
      Hihi, nå ble jeg helt revet med her, kjenner jeg gleder meg til påske 😀

    2. dette hørtes ut som en skikkelig nydelig barndomsminne,jeg lagde også hyggelig påske for våre barn da dei var små :)) det blir ikke så mye no som vi er alene,men litt bruker jeg da å pynte

    3. ingerslilleverden.blogg.no: Så fint at jeg greide å vekke litt minner hos deg også da! Tror sånne høytider er viktige å markere for oss alle. Jeg har så mange fine minner og det ønsker jeg at barn og barnebarn også skal få med seg. Nå har både du og jeg noe å glede oss til framover. Hei og hå så fint! Ha en nydelig kveld 🙂

    4. fruensvilje: Vi er også bare oss to nå, men jeg liker å pynte litt for meg selv også jeg. Morsomt å farge egg, drive kvister og bake litt. 🙂

    5. Så herlige barndomsminner 🙂 Jeg kjenner igjen mye av det samme fra min barndom. Påskestemning i huset. Kosen. Pynten. Maten. Herlig og fredelig og lyst og moro.
      Åh nå gleder jeg meg enda mer til påsken 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg