Min egen måne.

Ikke vet jeg om dere husker, eller noen ganger har hørt denne sangen? Den ligger inne på Youtube og heter “Jag vil ha en egen måne!” Nå i disse solformørkelses-, nordlys- og vårjevndøgntider kom jeg til å tenke på den. Husker vi sang den i fullt alvor i mine unge dager. Tenk å ha en helt egen måne å sitte på. Uten stress eller mas, kunne tenke selv og dyrke sine følelser. Ja, det hadde sikkert ikke vært dumt i dag heller? Så da måtte jeg fantasere litt med tegnesakene.

Tenk om alle klodene og månene var ballonger. Hvem holder i trådene, hvem slipper og hvem stikker hull? Ikke mye trygt akkurat med sånne fantasimåner.
Her er teksten til denne sangen:
Du har då aldrig trott på tårar,
det passar inte för en karl
Om man är över femton vårar
finns inga känslor kvar.

Kan du förstå två våta kinder,
de torkar lika snabbt igen
Man rår ej för att tårar rinner,
när man har mist sin vän.

Jag vill ha en egen måne, jag kan åka till
Där jag kan glömma att du lämnat mig
Jag kan sitta på min måne och göra vad jag vill
Där stannar jag tills allting ordnat sig.

Du tror du vet hur allt ska vara,
du vet när allting passar sig
Utom när jag ska förklara,
hur jag känner mig.

Du bryr dig inte om mig mera,
och det har tagit mig så hårt
Du kan väl aldrig acceptera,
att någonting är svårt.

Jag vill ha en egen måne, som jag kan åka till
Där jag kan glömma att du lämnat mig
Jag kan sitta på min måne och göra vad jag vill
Där stannar jag tills allting ordnat sig.

Hvorfor jeg har så mange sånne fine sirkler i farget ark? Jeg kjøpte meg en sånn hullutsikker i hobbybutikken, og jammen kan man ha mye moro med det. Her ble det både sol og måner, figurer og påskekyllinger. Det gikk helt rundt jer altså!

18 kommentarer
    1. wow! du er virkelig kreativ! det månebildet der minnet meg faktisk litt om barndommen. faren min tegnet strekfigurer på ville eventyr i verdensrommet. og uten et ord fortalt, ble bildene til lengre og lengre historier etterhvert som han puttet på nye figurer og situasjoner. det der var veldig likt…
      takk for påminnelsen 🙂

    2. Så godt at det gikk litt rundt hos deg, så vi kan nyte alle de kreative krumspringene dine 🙂 Den sangen husker jeg! Og jeg skulle ønske det fantes en egen måne til meg nå også jeg 😉 En sånn man kan trekke seg tilbake til for å lade opp litt 🙂

    3. Så morsomt og så kreativ du er ! 🙂 Det er jo fantastisk hva man kan lage nesten ut av ingenting. Her sliter jeg ennå med finer og greier, mest sofa da og minst finer haha Goood søndag fine deg <3 godklæmme 🙂

    4. Har litt mer håndlag med det med tegning du enn meg ser jeg..hehe..
      Tror ikke jeg har hørt den sangen , men fin tekst da 🙂 Greit med noen kyllinger nå , det nærmer seg jo påske ..og gulfarge og kyllinger minner om vår :))))

    5. Mitt liv som restehaug: Jeg har alltid tegnet sånne fyrstikkmennesker, og det er som du sier en egen verden man lager. Noe for deg også kanskje? Gøy å tegne 🙂

    6. Fruemmel: Ja, noen ganger trenger vi et pusterom for oss selv. Når jeg tegner og maler glemmer jeg tid og sted. Det er godt faktiskt. Nå mørkner det mot kveld og kaffen er klar i stua. Kos deg videre! Det skal jeg.

    7. ladyaugust: Det er jo det som er så fint. Fantasi, en blyant og noen ark så kan man være kreativ. Det trenger slett ikke å bli perfekt en gang, men det er godt når fantasien flyter. Du får nok ut din energi på det du driver med ja. Jeg tror jeg holder meg til mitt. Her skal strikkepinnene gå i takt med musikken fra radioen 🙂 Klemmer til deg 🙂

    8. annebe: Har tegnet hele mitt liv, men føler meg slett ikke flink? Jeg liker det bare, og sammen med barnebarnet i helga hadde vi det topp med tegnesakene. Hadde du ikke hørt den sangen? Hmmm, hør den på youtube så kanskje du minnes? Ja, tenk nå nærmer påsken seg. Hyggelig med det gule en stund.Våren ligger i startsgropa selv om den ble satt litt ut av snøen i dag. Men det er grønt igjen her nå. Ha en fin kveld 🙂

    9. Så herlige tegninger av månen og de figurene. Du lager liv av alt 🙂 Og den sangen, av Thorleifs eller? 🙂 Svensktoppar? 🙂 ? Jeg husker den nemlig 🙂 Jeg elsker å tegne, nå mest på Paint da 🙂 Kos deg med søndagen <3

    10. frodith: Artig å streke litt, men det vet jo du alt om!!!!! 🙂 Ted Gärdestad skrev melodien og sang den, broren Kenneth skrev teksten. Jeg spiller samlecd`n stadig. Mannen er dessverre død han, men minnene lever videre. 🙂 Jepp, Torleifs hadde den også med. Ha en flotters kveld. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg