Valborgmesseaften.

I kveld er det Valborgaften, men her i landet er vi vel ikke så vant med å feire det? Det er siste dag i april. I morgen kommer blomstermåneden mai! Herlig.Svenskene feirer hele helga med vakker sang og bål. Nei, jeg skal ikke over grensen for å delta, men jeg kan vel feire litt jeg også. Hyggelig å markere våren.Så i går kveld jobbet jeg i hagen. Vi klipte kanter og luket løvetann, tok vekk kvist og kvast.. Steiner i kanten av bedet var borte i gress, men med en liten innsats ble de igjen synlige. I dag regner det, så det passet så fint at vi fikk det unna.

I kveld skal jeg tenne litt lys og skremme vekk vinteren. Bålene får svenskene ta seg av. 

#foto
17 kommentarer
    1. ååå nå fikk jeg lyst på bål og å skremme vekk vinteren her også 😀 Kanskje jeg må tenne bål eller masse lys jeg også, goood plan <3 Ha en herlig dag, her er det grått som fyttiskjiten men kanskje sola kommer opp, plutselig <3 godklæm 🙂

    2. ladyaugust: Her tror jeg ikke det blir den virklige sola i dag, men vi kan jo late som at et lite bål eller litt stearinlys er sol!!!! Våren er her i hvert fall, det VET vi når det er mai i morgen! Nyt dagen din med en klem fra meg 🙂 Her går skurevalsen så såpevannet spruter! 🙂

    3. Vakre bilder:) Og faktisk vakkert vårvær her også, selv om vi henger etter. Har ikke lært meg å sette bilder sammen på den måten du gjør. Jeg får liksom bare ett og ett etter hverandre, så da blir innlegget veldig langt når jeg har mange bilder 😛 Men lærer vel. Kos deg 🙂

    4. dedicat: Tusen takk. Jeg lager kollasjer i et gratisprogram jeg har lastet ned. Det heter Picasa. Jeg har brukt det på blogg i mange år. Ha en strålende dag i den gryende vår! 🙂

    5. Klart vi skulle feiret våren mye mer! Bra du og svenskene tar av litt ekstra 🙂 Her er det nummeret før snø i dag… Ha en fin torsdagsfredag 🙂 Klemmer <3

    6. frodith: Hipp hurra, det er vår!!! Snø? Her har det regnet noe voldsomt på morgenen, men nå skinner sola mellom tunge skyer! Klemsiklem 🙂

    7. Valborgmesseaften har jeg ikke hørt om før. Det spørs om hun var en helgen i og med at det heter “messe”? Svenskene er flinke til å feire med bål. De kaller det å “elda”. Vi kunne godt ta litt etter den skikken.Her er det vel bare St. Hans som bli markert på den måten. 🙂

    8. karidansen: St.Valborg var en katolsk helgen ja. Kvelden ble feiret for fruktbarhet og god avling. Men i dag feirer svenskene våren. Det kan jo vi gjøre også. I kveld brenner de bål i nabolandet og studentene er i farten som vår russ. I morgen synger de vårens sanger på svensk tv 4 klokka 18. Det liker jeg å høre på. Da blir det vår og maifølelse! 🙂

    9. Ja, det er tid for å feire fruktbarhet og god avling nå. Her lukter det vår på flere vis…. “Møkk – skyssen” gikk jevnt her i går! 😉 (Men det har sin sjarm det og! :D)

    10. karidansen: Møkkskyssen ja.Det er barndommsminner det!!!!! Her er de klare med det, og de har sånn korn allerede flere steder. Skikkelig vårfornemmelse her i kvelden med fuglesang og sol. 🙂

    11. Jeg blir med på å skremme bort vinteren. Nå vil jeg ha sol, varme og blomster i krukker og altankasser. Men akkurat nå regner det… Ha en fin helg 🙂

    12. margarites: Ja, når tar vi våren på alvor! Fram med sommerblomstene hvert øyeblikk! Regner det? Vi fikk regn tidlig på dagen i går, men etterpå har sola skint! 🙂 Knakende god helg til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg