Snart klar!

Er det bare meg, eller gleder du deg også? Nå spiller jeg 17.maisanger fra Youtube og tramper takten her jeg sitter. Det meste av maten er innkjøpt og jeg skal bake kake i morgen! Jeg liker å forberede sånne høytider. Mange lurer på hvordan jeg klarer å bare handle i dag, når det er fem dager til den store dagen? Men det er vel en vane og jeg trenger ikke ferske jordbær! Men jammen skal vi kose oss likevel. Gele med vanilje, marengskake med gul krem og hvit krem, pølser med rekesalat og løk, hjemmebakte pizzasnurrer og eggerøre med laks. Mer trenger ikke jeg å ha for å føle stemningen i hvert fall. Klart jeg pynter med rødt, hvitt og blått! Tomater, rømme og blåbær fra frysa, jordbærgele og blomster fra hagen, så er jeg i  mål! Hvem som kommer hit, aner jeg ikke enda. Alt avhenger av vær og folks lyst. Men vanligvis blir vi mange, og jeg elsker denne dagen. Jeg liker korps, korsang, flagg og frihet, stemning, glade unger, grønt løv og vår. Tenk så heldige vi er som kan feire dette. Hurra!Jeg har allerede blitt glad i denne nye sangen, landets nye jubileumssang. Liker du den også?

Det går et festtog gjennom landet:

Det går et festtog gjennom landet!
I by og dal, ved fjell og fjord.
Vi svinger flagget stolt for Norge,
med hurrarop ifra syd og til nord.

Ref.
Hurra! Vi marsjerer og vi synger
sanger i rødt, hvitt og blått.
Kjenner frihetens rytme i kroppen.
Fylt av glede for landet vårt.

Den store dagen vil vi feire.
Nå lyder takkens melodi
som stiger taktfast opp fra folket.
Fra oss som ønsker et demokrati.

Syttende mai. Nå jubler våren!
Nasjonen pynter seg til fest.
Gå sammen, elske fram verdier
så alle trives. Da har vi det best.

Det går et festtog gjennom tiden
der slekter har satt dype spor.
Med sine valg gav de oss framtid.
Se, våre røtter de spirer og gror.

Tekst: Grethe Myhre Skottene
Mel./Arr.: Carl-Andreas Næss

#foto
10 kommentarer
    1. Tror ikke jeg har hørt den sangen før..men fin tekst :)) Før gjorde jeg i stand til 17 mai…men de siste åra har mannen og jeg heller tatt med niste og kaffe og dratt ut ved sjøen..om været er ok .
      Også har jeg noe godt pålegg eller noe i kjøleskapet i tilfelle guttene kommer en tur på ettermiddagen..:) Høres ut som det blir mye å kose seg med hos dere da :))

    2. annebe: Sangen er skrevet til Grunnlovsjubileumet i 2014, så du har sikkert hørt den. Jeg likte den med en gang! Ja, vi tar alle dagen som vi vil, men jeg må liksom se et barnetog jeg da. På ettermiddagen er vi hjemme, og da kommer familien på besøk i rykk og napp kan man si. Godt å ta det lettvindt, så det bare er å hygge seg for meg også. Ha en fin tirsdag! 🙂

    3. Jeg er glad for at vi har en slik dag, for det betyr at vi er veldig heldige egentlig. MEN når det er sagt, så er det lite feiring på oss.. Vi slapper av hjemme og koser oss på vår måte. Og jobben 18. mai er det jo også 🙂 Men jeg skal ha en is og litt god mat, men ellers ingen planer 🙂 Klemsiklem <3

    4. frodith: Det er det som er det fine med en sånn dag, vi velger selv hva vi vil gjøre. Jeg elsker å høre korps på denne dagen, og se unger i barnetog, så det prøver jeg å få med meg! Men sent blir det ikke her heller, det er som du sier, fort mandag igjen. Klemz!

    5. desverre har feiringen avtatt her på bygda etterhvert som det har blirr ferre barn,det er jo ikke barneskule her lenger.Hvordan vi skal feire hvet jeg ikke ennå,selv har jeg lyst på tur med bobilen :))

    6. fruensvilje: Bobiltur høres fint ut. Det er vakkert på 17.mai med alle flaggen,e og kanskje kan du se et barnetog et eller annet sted også. Kos deg i kvelden 🙂

    7. Det blir bobiltur i Tyskland på meg 17. Mai. Det er helt greit. 17.mai er liksom mest barnas dag, og nå har jeg store barn, men hele familien pleier å samles, det blir litt ferre i år når vi og bror min drar sammen på tur. Når været er bra er dette en fin dag, men når det plaskregner, bunaden blir tung og våt, da er det ikke kjekt. Noen snakker om nedbørsrekord i Bergen 17, så det håper jeg blir helt feil. Sangen har jeg ikke hørt, men vet den kom til Grunnlovsjubileet i fjor (da bodde jeg i Texas, USA ) men ungene i barnehagen synger denne vet jeg. Ikke våre små, men de store. Ha en fin feiring, for uansett er det noe spesielt med 17.mai 🙂

    8. margarites: Uffda, selv om du reiser på tur, så håper jeg da ikke på de mengdene med regn hverken her eller i vest! Men vi tar det som det kommer. Barnebarna våre går tog tidlig på morgenen, så om det er regn kommer vi oss fort inn kan man si!!! Ha en feiende flott tur og kos deg masse!! 🙂

    9. Det høres ut som rene festbuffeten hjemme hos dere! Jeg ble spurt om å jobbe ekstra på 17. mai formiddag. I og med at jeg ikke har så stor fast stilling, men er mest tilkallingsvikar, sa jeg ja. Godt betalt på røde dager. 😀 Har fri på kvelden, da! Trivelig at du har åpent hus. Det er ikke så mange som har det lenger. Vi er blitt slik de fleste av oss at vi må ringe eller ringes til på forhånd.Jeg synes 17. mai er en koselig dag, og nå blir det en ny opplevelse i å feire med brukerne i boligen. Har jo store unger og foreløpig ingen barnebarn, så det blir helt annerledes enn det var for noen år siden. 🙂 Sangen er ny for meg! 😀

    10. karidansen: Gleder meg veldig. Sikkert fint å jobbe på en sånn dag også! Det er jo fest uansett. Ja, ting forandrer seg med årene. Jeg har søsken som ikke er gift, pluss våre barn og barnebarn, så her blir det liv hele ettermiddagen. Jeg liker å ha det sånn, så for meg er det bare moro! Nå skal jeg ta støvsugervalsen! 🙂 Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg