Hakkespett og trim!

Kan tro jeg får trimma meg om dagen! Det å fotografere i naturen gir mange og gjentatte bevegelser. For det første veier kameraet mitt litt med den store linsa på. Så armene får kjørt seg med å holde kamera eller svinge det hit og dit etter som jeg finner motiv. Om jeg skal ta blomsterbilder eller fange insekter i linsa er det enten ned på huk eller på magen, opp igjen for å sjekke at alt ble bra, og sånn gjentar jeg det igjen og igjen. Ned på knærne, opp på tå, under greiner og opp på stein og mose, ned på stien og snikende med ryggen bøyd under hengende halvveis nedblåste trær. Men så lyttet jeg da og oppdaget at hakespetten hadde unger! Lyden kjente jeg igjen fra årene før. Med hodet godt bøyd bakover forsøkte jeg å lokalisere redet.

Lyden var sterkere og jeg fant treet. Veldig fornøyd sto jeg klar med kamera, for jeg visste at forelsdrene snart ville komme med mat til de sultne der inne i trestammen. Men hva var dette? Jeg sto da godt skjult under ei stor gran, og fuglen kunne da umulig ha oppdaget meg? Men den landet langt oppe i treet og fløy igjen uten å besøke ungene? Dette gjentok seg mange ganger!

Da oppdaget jeg at det jammen  enda et hull i treet, men et par meter høyere opp! Det ble så feil vinkel på nakken at kroppen protesterte. Jeg måtte legge meg ned i skogbunnen for å orke mer. Men da kom jammen foreldrene også, landet, så seg om og forsvant inn i redet.

Glemt var både maur, insekter og flått der jeg lå og forsøkte å få et bilde eller to! Det var et skikkelig høyt tre, så det var lang avstand, men jeg fikk bilde av  fuglen i reirhullet. Nå er det bare å håpe at jeg kan komme tilbake om en ukes tid og se etter ungene. Jeg vet av erfaring at de kommer til å titte ut derfra så ofte de kan før de kan forlate redet. Morsomt med fototrim! 

#foto
16 kommentarer
    1. Fint å gå slik og samtidig finne fine motiver ….da slipper en å gå å tenke på alt annet…men observere det en ser rundt seg:) …flotte bilder over her..og artig å se Hakkespetten titte frem..
      Så det nydelige bildet i forrige innlegg også :)) Jeg har vært å spist lunsj med sønnen i dag(i pausa hans) siden han har bursdag..koselig :)) Ønsker deg en fin fredag videre :))

    2. Oi hakkespett er kule fugler 😀 Vi hadde en her som lagde hull i veggen. Jammen er det flotte bilder, flinka 🙂 Spennende med unger lurer på hvor mange den har å mette 😀 Ha en nydelig dag kjære du <3 klæmme 🙂

    3. Så fine bilder! Hvilket kamera har du? Jeg bruker bare et vanlig auto-kamera, null speilreflekskamera. Noen ganger tenker jeg at jeg burde lært meg å fotografere ordentlig og skaffet meg et speilreflekskamera (jeg hadde det den gangen vi hadde film i kameraene), men nå synes jeg det er greit å ikke måtte skru og vri så mye. Selv om man da blir betalt med veldig mye bedre bilder. Jeg har nok mange muligheter med kameraet jeg har nå også, men det blir ofte til at jeg bruker automatikken. Jeg synes forresten jeg ser deg når du tar bilder, noen burde lagt ut bilder av en fotograferend deg 🙂

    4. Du finner fine bilder av alt du 🙂 Jeg vil også finne!! 🙂 Fine naturopplevelser 🙂 Gleder meg til jeg har tid til fotosafari igjen 🙂 klemmer <3

    5. Ekstra artig med bildet der hakkespetten titter ut fra boligen. Det alene var vel verdt slitet! 😉 Det er imponerende hvordan de hakker. Det er en kjempehurtig frekvens, og det er utrolig at skallen holder!

    6. Som vanlig ,, nydelige bilder og en tett og nær tur med deg i hakkespettenes rike 🙂 Nå er det ikke så mye hakkespetter å høre ,, men der vi bodde før var det noen intense.. ja nå skal jeg ikke hente frem glemte uttrykk,, men den hakkinga kan til tider være ganske intense. 😛 Ha en vakker helg

    7. dedicat: Ja, hakke kan de, og de ungen skriker jo etter mat så høyt, at det høres veldig langt. Men det er gøy å følge dyrelivet inne på skogen.Ha en fin helg! 🙂

    8. margarites: Jeg har et Canon 500 D med linse 18-270 og det fungere finfint.Men jeg bruker også veldig mye det lille Canon Ixus kameraet også. Synes de to kameraene utfyller hverandre. Bilde av meg som fotograf? Ja, du skal ikke se bort fra at det også kommer en dag, for jeg tar ofte bilde med selvutløser! 🙂 Ha en fin dag!

    9. ladyaugust: I veggen? Nei, der vil jeg ikke ha den! Jeg skal prøve å få bilder av ungene, men det gjelder å rekke det til rett tid da! Kos deg på lørdagen.Klemmer 🙂

    10. annebe: Herlig å lete motiv i forsommerskogen. Håper jeg får til mange turer til før sommeren setter inn for alvor. Klemsiklem til deg på lørdagen!

    11. Ja vi måtte spikre en plankebit oppå hullet for ellers kommer det mus inn og DET skal vi ikke ha noe av heller. Tusen takk og ha en fiiin lørdag <3 klæmme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg