Hva lever i min takløk?


 

Det er ikke hvert år takløken blomstrer. Men når den gjør det, skaper den glede hver gang. Noe så flott!

Sånn ser de lave rosettene ut til vanlig.  Vakkert er det  også!

Men i år har de tatt helt av, og vokst deg over tretti centimeter opp i lufta før blomstene begynte å springe ut. 

Mens jeg konsentrerte meg om støvbærerene i blomsten, begynte det å lee seg i knoppene. I bildet til høyre nederst ser du noe mørkt. Det var bare å gå inn etter macoren.

Da så jeg det bedre! Se her da! Det er noe som lever i blomstene! Eggene har blitt åpnet i dag, og ut har det kommet små¨dyr av et eller annet slag? Ligner litt marihøner eller en eller annen bille. Flotte tegninger da! Hva lever i min takløk?

#foto #hage #bille
24 kommentarer
    1. det var noen nydelige bilder,men hva slags gjester du har fått aner jeg ikke,krysser fingrane for att det ikke er noen som spiser opp dei nydelige blomstrane dine da 🙂

    2. fruensvilje: Mannen min trodde det var marihører, og er det det, så er det supert. Masse lus de kan spise!!! 🙂 Blomstene er så vakre, og de dyrene spiser visst ikke blomsten! Noen hadde lagt egg mellom knoppene, og nå var de åpnet!

    3. Så herlige bilder.. rene kolonihagen der med varierte beboere. Jeg er ikke så bevandret i det der. men tviler på det er noe skadelige greier.. da ville du nok ha merket negative effekter allerede. Lykke til videre. ser ut til at det kan komme mye spennende fremover 🙁

    4. Wow! Så nydelige blomster! Jeg tenkte først “pasjonsblomst” men så var det takløk. Fint!!
      Spennende små kryp, håper du finner ut hva det er. Jeg har i alle fall ikke peiling.
      Ha en god kveld. 🙂

    5. Har ikke slike selv, og tror ikke jeg har sett de med blomst før..men veldig fine..og jammen var det mange beboere der ja…aner ikke hva det er ..
      Ser du har fått deg ny linse til kameraet..og har tatt mange flotte bilder.. blir ekstra gøy å fotografere da :)) Kos deg med kvelden <3

    6. annebe: Nydelige når de endelig blomstrer. Her har de ikke blomstrer på mange, mange år, så mannen i huset husket dem ikke. Ja, ny linse ble det og det var virkelig nødvendig. Nå er det supergøy å ta bilder igjen. 🙂

    7. Fantastiske, detaljerte blomsterhoder.:D Visste ikke at den kunne blomstre slik, jeg. Ikke godt å si hva de billelignende skapningene skal bli når de blir store! 😉

    8. Wow, for en fantastisk blomst! En sånn har jeg aldri sett før. Og så alle de flotte bildene av den. Utrolig spennende å se at det lever i blomsten, håper det ikke er skadedyr for den flotte blomsten da. Jeg skjønner at det er marco linse jeg skulle hatt, for jammen kommer du nært motivet. Men jeg er nok litt utålmodig når det gjelder å lære ordentlig dette med lukker, blender, iso og sånne ting – som jeg bare hører ungene diskutere. De har Cannon kamera alle tre, men bare to av dem bruker dem aktivt. Jeg bruker stort sett bare automatikk på mitt Sony kamera 🙂

    9. margarites: Vi hadde dem i hagen da jeg var liten, så jeg har sett dem blomstre mange ganger i livet. Håper det ikke er skadedyr, de var jo litt artige da!
      Alt det der med iso osv i kamera kan man jo droppe i dag som automatikken i kameraene er så suveren. Men noen ganger er det lurt å kunne litt av det også. Jeg øver fortsatt på det, for jeg synes ikke alltid det er så lett heller! 🙂

    10. Fine bilder =) Har ikke sett noe slikt før.. så vet ikke helt hva skapninger dette der er… men spennende å se da =)
      Fin kveld videre til deg =)

    11. Ja, det er mye artig der ute =) Liker selv å ta bilder av planter og diverse, men aldri sett de insektene der før, hvertfal ikke som eg vet om.. 😛
      Takk! Det skal eg =)

    12. Fidolina: Nei, ikke jeg heller. Jeg har lett litt på nett i kveld, men det er ikke lett. Finner nok ut av det etter hvert, for jeg gir meg ikke så lett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg