Norske orkideer


Flott hva? Men jeg kan ikke nok om våre orkideer til å fortelle deg hva den heter. Jeg fant den på Bleik på Andøya i sommer.


Dette er vel Flekkmarihånd, og den hvite har sikkert et annet navn. Du verden så mange slag det er. Litt like, men også litt forskjellige.


Denne var litt spissere i formen!


Men vakre er de alle sammen!


Så fine farger! Jeg lå langflat i gresset for å få med meg alt. Tror aldri jeg har sett så mange orkideer som i år.


Flere steder fant jeg Nattfiol. Da MÅ man ned i gresset for å lukte på den. Den dufter herlig i kvelden.


Jeg avslutter med Stortveblad. Den hadde jeg heller ikke sett før.Se på det midterste bildet. Minner det deg ikke om en liten baby i gule sparkebukser?

#orkide #foto
19 kommentarer
    1. Så utrolig nydelige blomster!! Jeg er enig med deg i at den siste ligner mange babyer i sparkebukser, det er jo nesten en hel barnehage med blomsterbabyer der 🙂

    2. Flotte blomster! Har sett mye Flekkmarihånd i år….. Nattfioler pleide vi å plukke med mamma – har ikke sett dem siden jeg var liten…. 🙂

    3. Margrethe: Nattfiolen lukter så godt, men de er vel fredet nå,så vi får nøye oss med å lukte på dem der de er. 🙂 Ha en herlig kveld 🙂

    4. Ja jeg håper jeg kan supplere litt til neste år.. ble mye farting her i år. Men vet om steder der jeg ikke har vært ennå og tatt bilder… men det kommer..
      om man lever så lenge ;P

    5. du så mange flotte bilder,ja det er ikke lett å sette navn på disse,men har tittet litt på nett. 🙂 kan den litt spisse lilla være en vårmarihånd ? og det første bilde en kvitkurle ?

    6. fruensvilje: Ja, kanskje det? Synes ikke det er lett å finne navnene, for mange av bildene på nett og i blomsterboka er slett ikke så tydelige. Men gøy å se dem 🙂

    7. De tre første bildene øverst er en grønnkurle.Over den gulgrønne,nedoverhengende leppen krummer
      de øvrige blomsterdekkbladene seg og sitter som en lue eller hjelm over leppen.
      Det er visstnok dette som er bakgrunnen for navneleddet kurle,som vi finner igjen i det engelske curl.
      Flotte bilder,forresten ,synes selv orkideer er de artigste plantene å treffe på i naturen.

    8. Hei Har kanskje funnet en orkidé i Eidsborgkleivene på Dalen lik den som er funnet på Bleik Andøya Hadde hvert artig med navn på den

      1. Hei du. Om du er usikker på navnet på orkideen kan du gå inn på «spør en biolog om planter». Der kan du legge inn bildet av det du fant og få svar ganske fort. Det er mange slag og jeg kan ikke så mye om det. Men det er gøy å lete etter orkideer. Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg