Maurflyvedagen!


Endelig, for maurenes skyld, var det varmt nok. I dag ble den store maurflyvedagent. Dagen begynte med regn, men siden har det bare vært grått. I ettermiddag så jeg på gradestokken og skvatt til, 23 pluss!!!!! Det var varmen som maurene ventet på det!


Skal si det er liv her ute. Overalt kravler det maur, med og uten vinger i full fart. Det er tid for livets lek for tusenvis av ungemaurdronninger og hanner. I alle tuer i nærheten skjer det samme, for de sender hverandre signaler om at nå er det tiden. Hannene stakkars dør etter leken. Men damene, ja de lever videre i årevis og legge egg. De kan bli over 25 år!  Da jeg skulle ta bilder fikk jeg maur både her og der på meg. Artig å se på, og det varer ikke så lenge før alt er stille igjen. Vingene faller til jorden og flyvemaurene blir til vanlige maur igjen.

#foto #maur
16 kommentarer
    1. Artig. Så en haug av disse på vannoverflaten når vi kjørte båt tidligere i sommer… De var visst ikke så heldige at de klarte å komme seg inn på land, og tusenvis lå og kavet rundt

    2. Dette er et ganske morsomt fenomen! Jeg husker det fra den gangen jeg bodde på Østlandet, alle maurene som kom i flokk og spesielt så vi det mot den hvite husveggen. Jeg kan ikke huske å ha opplevd det samme her vestpå. Et ganske kort og intenst liv som flygemaur 🙂

    3. margarites: Morsomt å se på, og de er ikke akkurat ute etter å bite heller når de flyr som verst. Aner ikke om dette bare er et fenomen her øst, men jeg regner meg at maurene hos deg også finner på slikt en gang i blant. Det gjelder vel bare å være oppmerksom når det skjer kanskje!

    4. Oi så mange på det ene strået 😀 Og du får selvfølgelig nærbilde av dem 🙂 Som VANLIG 😀 jeg kan jo IKKE sånt med dyr 🙂 Ja, ja…får øve mer 😉 Klemmer til deg <3

    5. Får alle maur vinger???? Er det slik? Dette var spennende og noe jeg ikke visste noe om fordi ingen har fortalt det før du skreiv det her :)).

    6. BforB: Nei, det er ikke alle, men de som skal pare seg for at det skal bli nye maur. Altså er det ungdommen som tar til vingene, og de eldre blir igjen på bakken de.Gøy å se på når de flyr avsted!

    7. fruensvilje: Niks, de mister vingene, og da er det morna for guttene, mens jentene de lever en hel evighet mens de stadig legger nye egg!!!! 🙂

    8. Jøss, har noen forsket på hvor gamle hunnmaur kan bli….?Stakkars hannene, men de dør vel lykkelige etter leken, får vi tro. Flotte ton-i -ton bilder. “Finn et strå og træ dom på” , som Prøysen sier (Om det siste bildet!) 😀

    9. dedicat: Hmmmm, det skjer hvert eneste år i mine blomsterbed. Tror nok de flakser rundt oppe hos deg også på en varm dag. Du får holde øynene åpne. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg