Din gjøk!


Mange har aldri sett en gjøk. Jeg har sett dem ofte, men litt nære bilder har jeg ikke fått før i år. Denne gangen var jeg heldig over Korgen i Nordland.


Utrolig morsom fugl i luften. Den lekte foran bilen vår i mange minutter.


Men ikke så artig at den tar for seg hos en stakkars adoptivmor og far. Gjøken bygger jo ikke reder selv, men dumper bare egget sitt i annenmannsreis. At den lille kjøttmeisen eller løvsangeren holder på å jobbe seg i hjel for å fø opp denne digre ungen, og at deres egne unger går dukker, ja det bryr ikke gjøken. Men den var utrolig morsom å se på!

#foto
16 kommentarer
    1. Så mange flotte bilder av den 🙂 Har nok sett den..men ikke så kjent med den at jeg føler meg sikker når jeg tror jeg ser en…men hørt den har jeg jo… Fredagsklem :))

    2. annebe: :)Ja de fleste har nok hørt den! Der jeg vokste opp så vi gjøk hvert år. Den hadde med å sitte på telefontråden rett ved husene. Som vi ungene snek oss for å komme under den. Da kunne vi jo ønske oss noe. Men den fløy lenge før vi klarte det ja!

    3. Kjempeartig og litt flaut 😛 Du ser jo så mange ting her nord som vi er blinde på 🙂 Men pytt.. en grei måte å få det med seg på gjennom bloggen 😀

    4. Jeg tror aldri jeg har sett en gjøk. Og den har utrolig lange vinger (stort vingespenn), eller har vanlige fugler det også? Det ser i hvert fall sånn ut på de midterste bildene. Det er jammen ikke lett å få flyvende fugler fin e på bilder, men du klarer det og du. Morsomt å få se dem 🙂

    5. margarites: Litt rar i formen liksom! Jeg knipset og knipset, men den var så urolig at det ble ikke mange tydelig bilder da! Gøy å se den! Ko-ko!

    6. Ikke rart vi bruker uttrykket “Din gjøk”…ganske uansvarlig og frekk type! Flott at du klarte å komme inn på den. Jeg har prøvd å lure meg inn på den via lyden….men den forsvinner alltid… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg