Skitne ruter.


Jeg blåste i om vinduene var skitne, jeg tok bilder gjennom dem likevel. Når man er ute og kjører i soloppgangen en tidlig morgen er det vakkert! Bildene kan aldri klare å gjengi lyset til dere, men jeg kan garantere at det var flott!


Vi kjørte en tur hjem til mitt barndoms rike i formiddag, og besøkte min mamma. Koselig. Veiene innover er akkurat som før, men det har blitt asfalt siden jeg bodde der og trærne har blitt høyere! Mange minner dukker opp når man tenker etter. Jeg vet fortsatt hvor det er mainøkler om våren, hvem av gårdene som har gullstjerner på tunet, hvor det går elg og hvor hestehoven kommer først om våren. Men  jeg husker også iskalde dager med ned til minus tretti, lyden av føttene i knitrende snø og gammeldags snøplog med hesten vår foran, dombjeller og sledeføre, spark og skøyter. Jeg har faktisk gått på disse veiene med skøyter. Det gikk fint oppover bakkene på skikkelig holkeføre, men hjelp for en fart nedover. Jeg husker skispor og måneskinn, ulltøy og det å skli på saltpetersekkker! Vet du ikke hva saltpetersekker er? Der ble gjødsla oppbevart, og de sekkene var solide papirsekker som ikke gikk i stykker med en gang. Når jeg forteller om min barndom så sier jevnaldrende at jeg må ha vokst opp i gamle dager. Jeg gjorde kanskje det? Utviklingen på landet gitt saktere enn i byene. Men jeg minnes min barndom med glede, og kanskje tar jeg å forteller mer en annen dag! 

foto
20 kommentarer
    1. Nydelige bilder, selv gjennom bilvinduet:) Koselig med barndomsminner, en blir lissom litt nostalgisk da:) Ønsker deg en flott tirsdag videre:)

    2. Ser ikke noe skitne ruter jeg…bare vakker natur og flotte bilder :)) Hyggelig med en tur med mange minner…vi brukte ofte bæreposer av plast og stakk bena igjennom og akte på det..funka jammen det også 🙂 Koselig du forteller om barndommen….må innrømme at jeg av og til lengter litt tilbake…
      Klem <3

    3. så utrolig koslige bilder,det viser overhodet ikke att vinduene var skitne.Hvor er du oppvokst ? jeg tenker Røros jeg når du snakker om 30- brrrrr det var kaldt

    4. Nydelige bilder 🙂 moro å lese om barndomsminner – og, nei det er ikke gamle dager da! Men høres nok usannsynlig ut for dagens ungdom! 🙂

    5. annebe: Uff, ja i dag kjente jeg også på det at man lengtet tilbake til den tiden. Men jeg får hygge meg med minner. Rutene i bilen var fryktelige, men vi kunne da ikke stoppe i ett sett heller.Jeg prøvde å ta bilder vekk fra der vindusviskerne ikke gikk, for der i utkanten var det helt grått av søle. 🙂

    6. fruensvilje: Nei, det er i Indre Østfold og i min barndom var det kulde og snø ja. Husker jeg måtte gå til bussen i andre klasse, det var to kilometer dit og det var 31 minus. Følte meg som en ball med alle klærne. Men på skolen måtte man. Fortsatt er det ofte over tjue, men trettitallet har de ikke sett på lenge. Klimaforandringer???

    7. Oh so koselig og nydelig <3 Jeg pleier også å ta bilder gjennom bilruta og DEN er skitten den hahaha Gode minner som dukker opp er gullklumper i hjertet for alltid <3 godklæmme 🙂

    8. Så nydelig, du! Og sikkert enda finere der og da!
      Spennende å høre om barndommen din, så det må du gjerne fortsette med. Hørtes ut som en fin plass å vokse opp. 🙂

    9. Vakre bilder – og at rutene ikke er rene tenker ikke jeg over i alle fall! Hvor i landet kommer du fra – opprinnelig? Regner med at det er på Østlandet et sted – og en plass der det tydeligvis kan bli skikkelig kaldt! 🙂

    10. Nydelige bilder!
      Jeg vokste opp på landet i Nordnorge og kan relatere meg til det du forteller 🙂
      Hos oss ble det ikke -30, men med vinden virket det nesten kaldere en -30 her på østlandet
      Ha en finfin kveld!

    11. ladyaugust: Morsomt å ta bilder gjennom bilvinduet. Jeg har faktisk fått noen blinkskudd på den måten. Gullklumper i hjertet ja, det samler jeg på! 🙂 Klemsiklem 🙂

    12. karidansen: I Indre Østfold var min oppvekst, og der kan det bli kaldt fortsatt. Innlandet har et annet klima enn her jeg nå bor ute ved sjøen.Ikke langt i fra hverandre, men våren kommer to uker før ved havet! 🙂

    13. Fru Stussli: Takk! Ja, isvind, det kan bli grusomt kaldt det! Den kan virke som mange flere minus enn hva det viser på gradestokken. Nord Norge er flott da, vi ferierte der i flere uker i sommer!!!!! Kos deg i kvelden:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg