Allerhelgenssøndag.


Det er ikke så vanskelig å binde kranser selv, morsomt er det også. Til denne helga lager jeg alltid noen til gravene.


Granbar kan bindes over mange forskjellige ringer. Det finnes fine halmkranser å få kjøpt, men jeg lager mine av bjørkekvister eller kvister fra hagen. Det er bare å samle sammen noen greiner, smurre dem sammen og feste det med ståltråd. Om de ikke blir helt jevne, så gjør ikke det noe, de skal jo dekkes likevel. Her har jeg brukt edelgran på dekke med, men det går fint med tyttebærlyng, granbar,tuja, furu eller einer også. Selv blomster og blader fungere fint etter samme prissipp. Klipp greiene i ca 10 cm lengder og samle det sammen til små buketter. Noen foretrekker å sette en ståltråd på hver bukett, men jeg bruket ikke det her. Med litt trening kan man legge bukettene pent på kransen og samtidig holde det på plass, mens man snurrer med bindtråden fra blomsterbutikken. Surr et par ganger, så det sitter og forsett med neste bukett. De skal overlappe hverandre. Til slutt er du rundt, og da gjelder det å stikke noen kvister under den aller første buketten, så kransen blir jevn og fin.


Her ser du baksiden og forsiden av kransen før den er pyntet. Jeg dekorerte den helt enkelt med kunstige orkideer, hvite små kuler, kanelstenger og en rød sløyfe.  Har du først prøvd å lage en, så lager du garantert flere! Ønsker alle en fin søndag med ro og hvile.

31 kommentarer

Siste innlegg