Snømann og lefsebakst!


Ble den ikke søt? Ikke større enn tommelen min, for det var ikke snø til en stor snømann! Her kom det bare et vakkert dryss.


Med så lite snø, var det ikke akkurat skitur jeg tenkte på. Nei, her ble det lefsebaking. For mange år siden besøkte vi noen venner i Bodø og jeg fikk en oppskrift på Nordlandslefse av en dame på nesten 90 år. Men mine blir aldri som hennes? Jeg aner ikke hva hun gjorde for å få dem så tynne, myke og lekre. Kanskje hun hadde takke å bake dem på? Oppskriften var heller ikke lett å få, for hun kunne den bare i hodet. En slump av ditt, en del av datt og mel til det er passe. “Ikke for mye og ikke for lite! Husk det!” Jeg synes jeg hører henne. 


Det ble en fin haug med smørkrem og kanel mellom lagene. Om alt ble vellykket? Nei, slett ikke, men jeg tok ikke bilde av de jeg brant opp, og heller ikke den som var for tynn. Noen brune flekker ble det også på mine, og det var visst ikke lov! Men vi fikk noen smakebiter til kaffen i går og det smakte bare en ting, mer!

 

#foto #blogg #bakst
28 kommentarer
    1. Tenk hvordan bilder kan “lyve”.. Den så kjempestor ut, snømannen 😉 Herlige bilder av soloppgang eller nedgang 🙂 Lefser er superdeilig <3

    2. frodith: Det var jo bare noen snøfnugg, men jeg ville ha snømann!!!!! I dag blir det nydelig vær her og jeg må på shopping? Skulle så gjerne vært i skogen i stedet, men må man annet så må man. Ha en finfin dag! Klem 🙂

    3. Flott at du baker, sjøl om lefsene ikke blir som hennes! Og GODE ble de: Synes de ser fine ut også jeg, men jeg er langt fra noen Nordlandslefseekspert! 🙂 Flotte bilder av soloppgang(Eller nedgang!) 😀

    4. karidansen: Gøy å prøve, men lett er det ikke. Jeg burde bake dem oftere enn til advent, så fikk jeg vel treninga! Det var en solnedgang dette, og vakkert var det. Ha en fin fredag! 🙂

    5. birdbay: Takk. Ja, de var gode. Jeg driver med den nedgangen jeg også, så jeg tillot meg bare en smak. Blir spennende om jeg klarer meg mot jul, for det er mange fristelser. Lykke til sier nå jeg, til både deg og meg 🙂 God helg!

    6. det var en søt snømann og var den på størrelse med tommelen din så var den jo ekstra søt 🙂
      O m disse lefsene er bakt på en slump så er du mer en flinke :)) disse såg virkelig deilige ut :)) da har du noe godt til julekaffen

    7. fruensvilje: Ja, han ble bitteliten, for det var ikke mer snø!!!! Lefsene ble gode de, så vi smaker litt nå til kaffen også!!! Ha en fin kveld 🙂

    8. Ha ha den smaken kjenner jeg til…mersmak! Lefser er utrolig god, og jeg har lurt på om jeg skal låne takke fra jobben og prøve meg på lefsebaking hjemme. Jeg lager sånne tykke Lefser, men de stikker jeg i komfyren, så det blir noe annet. De så nå både lekre og gode ut, og noen brune flekker er bare sjarm og tegn på at de er hjemmelaget!
      Flotte bilder av himmelen forresten! Nyt fredagskvelden 🙂

    9. Hei!
      Lefser er utrolig godt. Moderen lager også den sorten du bakte – nordlandslefsa <3 De er kjempegode.
      Og baksten din så veldig fristende og vellykket ut 🙂
      Flotte bilder 🙂 God fredags kveld til deg og dine !

    10. Himmel og hav så flotte bilder og så kreativ og flink du er da! Nydelige ting du lager:) God fredagskveld!

    11. margarites: Takk du! Ja, de ble kjempegode, med brune flekker og det hele. Jeg burde vel også bruk takke, men det har jeg altså ikke. Kanskje jeg kjøper det til neste jul. Kos deg i kvelden. Klemsiklem:)

    12. margarites: >Jeg har ikke takke, så da bruker jeg det jeg har vet du. Hun damen i Bodø gjordet det på denne måten også! 🙂 Lykkke til om du prøver deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg