Islykter


Endelig ble det kaldt nok til å lage islykter! Jeg synes de blir så vakre. Kan du ikke sier du? Stikk inn til Anne på  Moseplassen, så får du skikkelig innføring i teknikkene. Hun er ofte på God Morgen Norge den kreative damen! 


Jeg prøvde meg på ballongislykter i helga.


De første ble litt for tynne, for jeg var så utålmodig. Om du bruker varmt vann i ballongene, så blir de så klare, men det tar jo mye lenger tid også da.


Jeg tredde ballongen inn på tuten på springen og holdt godt under den, mens den ble fylt opp med vann. Den blir fort tung. Lurt å få noen til å hjelpe deg med knyttingen.Så la jeg min på en tallerken i frysa. Selvfølgelig var det kalt ute, men det ville tatt enda lengre tid. I frysa lå min i ca. 8 timer. De som ble for tynne lå bare i seks timer. Av med ballongen, så stakk jeg forsiktig et hull i toppen, helte ut vannet og vips hadde jeg min lykt. Om hullet i toppen er for lite, fyller man bare noen centimeter med varmt vann i oppvaskkummen, snur islykten med hullet ned i vannet og “skurer” rundt litt. Da utvider hullet seg og den blir jevn og fin i kanten.


Så er det bare å tenne lysene i de mislykkede og de fine. Koselig er det i hvert fall å se på både om dagen og om kvelden.

#foto #islykt #blogg #vinter
29 kommentarer
    1. De ser jo helt fantastisk nydelige ut:) Det skal jeg jammen prøve:) Tusen takk for nydelig inspirasjon atter en gang:) Og ha en strålende dag:) Klem:)

    2. Nydelige ..lagde jo ei islykt i en liten kuldeperiode før jul…men aldri forsøkt med ballong..får se om jeg prøver om kulda varer en stund..veldig dekorativt :))

    3. så kaldt er det ikkje her..vi har ikkje hatt ett helt døgn med minus siden 2013 her i Bergen
      Annebe lagde noen veldig fine også engang med litt kvist og bær i,men de var tykkere tror eg masse fine ting man kan lage i is -disse var nydelige <3

    4. cuskima: Ikke kaldt? Trodde dere hadde snø nå jeg,men det er kanskje på utsiden av byen? Ja, Annebe hadde laget en vakker en, den husker jeg godt! Ha en fin kveld 🙂

    5. eg har jo pluss 4 grader her så ikkje spesielt mye snø,men kan jo være i innlandet og fjellet selvsagt
      vært isete på veiene,men ikkje vært minusgrader i Bergen i ett helt døgn av gangen i 2 kalender år
      PÅ fjellet derimot fikk de mer snø enn ever,men vi har jo 3 meter regnrekord i bergen i 2015 så da kan du tenke deg hvor mye SNØ som kom i fjellene

    6. cuskima: Ja, da er det fra fjellområdene jeg har sett med snø,tenker jeg. Men glatt kan det bli ved få plussgrader også. Her har det dalt ned snø så stille i hele formiddag, men den er så lett at man bare kan blåse den vekk!!! Isende vind er det, så jeg får kle meg godt til kveldsturen min.

    7. jada glatt kan det bli med plussgrader…..en kollega krasjet 1 nyttårsdag pga speilglatte nede i Haugesund på familiebesøk….bilen ble helt ødelagt ingen personskader heldigvis
      men snø så vi i noen timer 1 dag her før jul 😀 ellers har det jo regnet her i over 9 mndr

    8. vel vi har jo nå brutt de fleste rekorder så dette er heldigvis ikkje vanlig og håper ikkje det planlegger og forbli vanlig..eg elsker Bergen,men kroppen min gjør ikkje

    9. Ojj, det ble skikkelig vakkert og ikke minst stemningsfylt! Hvem trenger å handle dyre lykter når man har vann og ballonger! Det her skal prøves! Takk for tipset 🙂

    10. astmaogallergi: De ble så søte og det er koselig å se dem ute på hagebordet fra stuevinduet i kvelden. Lykke til, dette fikser du!!! 🙂 Ikke glem dem i frysa da. Det gjorde jeg et år, men da ble det veldig fine “glasskuler” til pynt innimellom annet!!!!

    11. fruensvilje: Ja, det er kaldt å gå ut og tenne dem. Jeg brenner t-lys og de varer ikke så lenge, så jeg slipper å gå ut slokke dem før natten. De slokner alltid før det! Kos deg i varmen. Jeg har akkurat vært ute og gått en trimtur på en time i 8 minus og iskald sno. Skal si jeg fikk røde kinn!!! Nå skal jeg kose meg med varm te!

    12. Oh du så nyyydelige og de klare er jo nydeligere enn nydeligst tilogmed 😀 Der lærte jeg noe nytt det med varmt vann. Tusen takk for det <3 Ha en super kveld, her er det quiz eller noe og jeg taper hver eneste gang goooodklæmme <3

    13. fruensvilje: Går ofte med naboen som kun kan gå om kvelden. Da er det greit med hodelykter og refleksvester. Fint med stjernehimmelen over oss da. Men man har det jo finere i dagslys.

    14. ladyaugust: Sett i gang, så får vi se!!!!! Nå har vi sett Petter uteligger og jammen blir man takknemlig for varmen inne i huset i kvelden. Klem fra meg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg