Helligetrekongesdag og eplekos.


Helligetrekonges dag! Det må feires! I dag fikk jeg så lyst på noe godt til kaffe. Etter jula var det masse epler igjen. Vi har slett ikke spist nok av det, og de begynte å bli litt stygge. Jeg fjernet alt stygt fra dem og satte i gang.


Det var nesten en kilo epler da jeg veide det opp. Eplene ble delt i båter og skrelt. Skall og kjernehus kokte jeg vel og lenge i en kjele med litt vann og litt sitronsaft. Eplene var så søte at sukker var ikke nødvendig. De pene eplebitene uten skrell kokte jeg til eplesyltetøy med litt krydder. Ikke alle epler er så veldig syrlige etter å ha vært framme hele jula, så det ble litt sitronsaft her også. Etter et kvarter prøvde jeg meg med potetmoseren, og da var det klart på et blunk. Litt sånn hulteribulter biter i alle størrelser. Grovt, velsmakende syltetøy til dessert eller på brødskiva, eller kanskje det blir Tilslørte Bondepiker en dag også. 

ca 1 kg epler, 1/2 dl vann, 1 dl sukker, 1-2 ss sitronsaft, 1/4 ts malt ingefær, 1 ss kanel. Del eplene i biter og skrell dem. Legg det lagvis i en kjele og kok det mørt med det andre. Epleskrell og kjernehus kokte jeg for seg selv. Pass  på å ta vekk alt stygt mens du skreller, for det vil man jo ikke ha i eplemosen. Skall og kjernehus ble gnidd gjennom et dørslag, så var dagens dessert nesten klar.


Det ble ikke mye mos, men nok til dessert for to. Jeg kjører alltid mine kakerester som krumkaker, pepperkaker, kokosmakroner og mandelhatter sammen i en kjøkkenmaskin. Så har jeg deilig, spennende strøssel til mange desserter. Eplemos eller eplesyltetøy pyntet med rosiner, hakkede mandler og kakerester, rømme eller for eksempel vaniljesaus eller is smaker alltid til en kopp kaffe i det nye året. Nå skal jeg kose meg, mens mosen er lunken!

#mat #dessert #foto #blogg #vinter
15 kommentarer
    1. Det så jammen godt ut:) Smart å smule småkakene a 🙂 Det har jeg aldri tenkt på:) Du lærer bort mye fint:) Kos deg masse med mosen og ha en herlig kveld:)

    2. Så veldig godt ut..og lurt å utnytte råvarer en har i huset :)) Så den vakre fugledansen i forrige innlegg også :)) Her er det kald og klarvær i dag :)) Ha en trivelig kveld <3<3

    3. Det såg deiligt ut,og no lærte jeg noe nytt også,det med å koke skal og kjerner for så å presse det gjennom dørslagen,veldig fin måte å utnytte hele eplet på

    4. birdbay: Jeg gjør sånn med småkakene hvert år. Det er jo alt for mye rart i dem til at fuglene skal ha dem. Noen ganger bruker meg kakerestene sammen med eggehviter til en kakebunn også. Lurt å få unna restene, for nå er jula over for min del. Jeg nyter kvelden her og gleder meg over stearinlys og varme i stua! 🙂

    5. Margrethe: Ja, noen av småkakene er fine til kjeks, men jeg synes krumkaker og kokoskaker så lett går i stykker i ryggsekken. Kos deg i kvelden 🙂

    6. Dama som lager kunst av det meste….en flott “epleblomst” i den øsa! Og igjen – så flott at du tar vare på og utnytter epler og kakerester! Her er det mange (Inkludert Karidansen) som har noe å lære! 🙂

    7. karidansen: Jeg liker ikke å kaste mat, så da får jeg utnytte det jeg har da! Fint om jeg inspirerer andre, for jeg vet mange kaster småkaken for eksempel, rett i søpla. Ha en vakker kveld 🙂

    8. Ritamarita: Tusen takk, og kos deg i kvelden. Jeg skulle ut og gå en trimtur, men det får heller være i kulda.Godt å være inne i varmen. Klemmer fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg