Tomt!

Det føles så tomt og kaldt her. Jeg har tatt vekk resten av jula. Ute skinner sola som på en vakker vårdag, men jeg greier ikke helt å glede meg over det nå. Jeg vet at jeg godt kunne beholdt en del av det røde en stund til, men skal jeg rydde vekk, så skal jeg. Dagen i dag heter i følge almanakken Avfaredag! Det vil si at nå reiser jula ut med all sin pynt og alle sine gjester. Da blir det tomt da! Jeg savner litt juletrehøstingsfestene jeg var med på som liten. Naboen vår hadde barn som var en del yngre enn oss søsknene. Når jula  var over, ble vi bedt på fest. Vi gikk rundt juletreet en siste gang, hadde juleleker, drakk kakao med krem, spiste kakerester og plyndret juletreet. Deres tre var fullt av kurver med nøtter, rosiner, sjokolade og annet knask. De hadde sukkertøystenger og i vinduene hang det digre pepperkakehjerter. Kan tro det var et eventyr for oss ungene når vi bare kunne forsyne oss. Vi som var eldst måtte hjelpe de små, og alt skulle fordeles rettferdig. Når juletreet var tomt, var det ut i snøen med det. Ja da, det var masse snø den gangen. Så ble det satt på plass i snøen foran et av vinduene og fuglematen ble hengt på. Her og der skinte det i rester av glitter og englehår og det var så vakkert.  Gode minner som jeg ikke får til her akkurat i dag. Vanligvis har vi juleavslutningsfest her denne siste helga i jula, men ikke i år. Det er ikke min tur hver gang, så i år er det andre i  familien som skal ha de små på besøk vet jeg, Men jeg får støvsuge opp rester og smuler, finne fram annet å pynte med og gled meg over dagen. Se det ja, bare ved å skrive ned dette, så ble jeg i mye bedre humør. Juhu, nå kommer våren og lyset!

#kunst #blogg #vinter #jul
22 kommentarer
    1. Ja det er lissom litt rart når en rydder bort:) Det hørtes skikkelig koselig ut med den juletrefest avslutningen dere hadde da. Helt herlig hørtes det ut faktisk:) Nå er det bare å se fremover mot vår og lysere tider. En kan allerede nå merke at det er litt lysere og det er vel den aller beste følelsen:) Ønsker deg en nydelig dag videre:) Og takk for atter et koselig innlegg:)

    2. birdbay: Takk for at du leser og kommenterer i det nye året. Ja, sånne fester var koselige.Fine minner, som det går an å gjenskape, men jeg vet ikke om unger av i dag blir like imponert!!! Mye har forandret seg siden jeg var liten. Ha en vakker dag! 🙂

    3. ofte kan det bli tomt når jula blir pakket bort,men i år syntes eg det var godt )) det ble for mye denne julen siden jeg var nyopperert,,så nå nyter jeg hverdagen )) fikk besøk av elsdte datter i dag i jobbsammenheng,da sendte eg med litt julegodter så hun kunne kose seg med og gi litt til barnebarna .
      Din barndomsjul høres helt lik ut min,vi hadde en nabo som var bestemor til venninna mi i huset nedom oss,hun likte å være bestemor for alle oss barna i bakken ,og da jula skulle ut var det gange rundt juletreet og julekake kos )) ja det var en annen tid uansett,tror vi hadde så lite i hverdagen att vi sette mye større pris på det vi fikk da vi var små))

    4. Fint og vinterlig bilde :)) Syns det var deilig å få rydda vekk jeg..men det er veldig lunt med julepynt og lys da :)) Så koselig en slik fest hørtes ut…ikke vant med det jeg..men husker at vi barna pynta litt på treet etter at det var kasta ut :)) Klem og fin dag videre <3

    5. her er den ikkje ryddet bort enda men det er fordi at datteren min har bursdag i dag og da står juletreet til i morgen <3 ute skinenr solen og bærer løfter om vår <3

    6. birdbay: Du sier noe. Men barn jeg kjenner gidder ikke være med å pynte treet en gang. De ser nok heller en film. Sånn er det. Men jeg koser meg med gode minner om dette hvert år!

    7. Margrethe: Det blir fryktelig tomt synes jeg, men nå er det gjort her i huset da! Jeg får tenne masse stearinlys i kvelden og finne fram litt annen pynt! 🙂

    8. fruensvilje: Ikke hver gang det er like tom følelse. Er man ikke i form, så er det bare godt å få det unna. Det blir litt enklere med rengjøringen etter på, for det er ikke engler og nisser å flytte på overalt heller. Ja, barndomsminner er fine. Godt vi har dem. 🙂

    9. annebe: Noen år gleder jeg meg til å få de unna, men det er jo så julestemning ute om dagen med snøfnugg i lufta og hvit natur. Men innen kvelden er det så greit så! Klem til deg 🙂

    10. cuskima: Gratulerer til datteren din! Selvfølgelig må treet være på plass da! Det er da ikke Tjuendedag Knut før neste uke! Kos dere masse! 🙂

    11. Jul er fint, men er det januar så er det januar. Det hørtes koselig ut de festene du var med på som barn. Selv om jeg er oppvokst på gård på landet var det ikke slik. Uansett så beskrev du det såpass godt at jeg kjente god følelsen det måtte gi. Nyt kvelden 😉

    12. Søte fine du <3 Du skriver så levende at jeg nesten føler jeg var der sammen med deg <3
      Det gode når du har ryddet ut julen, er jo at da er du klar for noe nytt!! Nyt dagen og livet vakringen <3

    13. astmaogallergi: Ja, det er januar. Når det er ryddet vekk, er det helt greit. Ja, vi var heldige med naboene som barn og jammen har jeg mange fine naboer nå også, selv om vi ikke går rundt juletre sammen. Men skravler med hverandre gjør vi jammen.:) Ha en fin kveld 🙂

    14. Fruemmel: Tusen hjertelig! Jepp, nå er jeg klar for noe nytt. Mannen i huset sa at det ble litt tomt! Enig med han, men jeg skal fikse det med noen fargeglade puter og noen nye blomster. Så er jeg klar til nye tak! Klem fra meg 🙂

    15. Ja, ting forandrer seg når jula er over…Man må finne andre ting å sette fokus på igjen 🙂 Jeg har ikke så mye pynt , så rent fysisk er det ikke forandring her men det er dette med nytt år og greier. Men det føles ikke tomt, mer spennende 🙂

    16. frodith: Når jeg har ryddet vekk, tenker jeg som deg. Men det er alltid et stille vemod over jula for meg.Men det er ikke plagsomt i det hele tatt da! Men nå er det gjort, så her er det blanke ark og et nytt år! Juhu!

    17. Ja, det blir litt nakent med det samme jula er borte, Samtidig synes jeg det er godt å få ryddet det vekk….Det er en ny start når et nytt år har begynt!!Det går nok ikke lenge før du har fått på plass annet som pynter opp og luner hos deg! Du bare setter noen streker ned på et ark du, og så er et fint landskapsbilde! 🙂

    18. karidansen: Nei da, jeg finner nok på noe, men på en måte er det godt å ha det litt sparsommelig med pynt i førsten av året. Så kan man kjenne på hva man ønsker. Her blir det nok flere kvister tenker jeg. Herlig å drive kastanjer, gyvel eller annet! 🙂 Takk for hyggelige ord! Nyt dagen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg