Julekort i januar.


Vinter er vakkert! I går gikk jeg tur mitt på dagen, og da får man jammen med seg noe helt annet enn når jeg går tur i mørket.

Hestene skulle trenes og de koste seg i snøen.


Plutselig hørte jeg dombjeller. Tror du ikke det kom en fresk jente kjørende med hest og slede. Det ble jo julestemning med en gang, og minner kom fram fra barndommen. Jeg vokste opp på gård og vi hadde hest. Om vinteren var jeg ofte med å kjørte langs snødekte veier eller i skogen. Hesten vår het Svarten og denne jeg måtte i går het Brunen.


Lyden av meiene i snøen, setet med fine kruseduller, bjelleklang, et prat og smil, ja det ble som et julekort i januar. 


Nydelig med en tur ut i det vakre landskapet. Jeg tok bilde av en fin snømann også. Den var så flott der den sto og smilte i snøværet. Nå som det har frosset på, kan de være heldige å få beholde snømannen i flere dager framover. Sånne dager som i går, blir jeg i godt humør av!

#blogg #foto #friluftsliv #vinter
35 kommentarer
    1. ja dette var virkelig bilder med julestemning i )) du bor på et vakkert sted,noe du virkelig får frem på alle dei flotte bilda dine )) ha en nydelig dag i dag også

    2. Ja jeg ble jammen i godt humør av å se på disse bildene også:) Helt fantastiske er de:) Jeg vil også ut å kjøre hest og slede:) Ønsker deg en fortsatt flott dag og tusen takk for fantastiske bilder:)

    3. fruensvilje: Ja, jeg føler meg heldig som bor her. Men jeg tror ikke alle mine naboen ser det alltid! De blir noen ganger helt overrasket når jeg viser dem bilder fra mine turer. De aner ikke hva som er rett utenfor stuedøra gitt! Kos deg på tirsdagen:)

    4. Siv Svanem: Nå snør det igjen her, så det er så fint atte! Men i dag hadde jeg ikke tid til lang lunsj. Det ble bare ei brødskive i hånda det. Ikke alle dager er like, men det er helt fint!!!! 🙂

    5. birdbay: Så bra da!Tusen takk for snille ord! Kosa meg skikkelig i går. Godt med sånne dager, for ingen dag er lik den andre. I dag har det mest vært mas. Men nå venter ertesuppa på meg. Ha en fin dag videre!

    6. karidansen: Jeg ble helt satt ut da hun kom kjørende og bjellene klang som en julekveld. Vi fikk en fin prat, og jeg fikk bilder! Koselig i januar.

    7. astmaogallergi: Morsomt å ha sånt i nærheten. Barnebarn mine fikk være med å kjøre hest og slede her for noen år siden. Et fint minne! 🙂

    8. astmaogallergi: Sukk, den barndommen. Vi kjørte også hest og slede da. Men ikke til kirken å julaften. Foreldrene mine måtte stelle dyrene, uansett hvilken dag det var. Kuer er kuer. Gode minner fra turer i skogen med pappa og hesten som dro tunge tømmerlass også.

    9. Fantastiske bilder, du var jammen heldig. Nesten som du har vært med i en film!! 🙂 Så fantastisk med slede og hester og det hele <3 Og jeg er litt misunnelig på de bildene altså 😀 Klemmer <3

    10. frodith: Rart hvordan den opplevelsen bare kom imot meg liksom. Utrolig fint å se på det og høre dombjellene. Ja, det var som i en film det der. Ikke vær misunnelig da, for du kommer da stadig med fine ting og vise meg og oss andre! Klem 🙂

    11. astmaogallergi: Sånn var det, men jeg hadde det fint med mine. Vi var aldri på ferie, men vi hadde sommeren sammen. Rart å tenke tilbake. Barnebarna sier at jeg levde i gamledager, og de har nok rett. Vi på landet hang nok litt etter i bystrøkene, når det gjaldt litt av hvert. Vi hadde åtte kuer på det meste,men også noen ungdyr, kalver, et par okser, katter og høner,flere griser og en periode to hester også. I dag er det ikke dyr på gården, og det er fortsatt rart, selv om det er over tjuefem år siden de ble solgt da pappa døde. Men minnene har jeg mange av! 🙂

    12. Jeg hadde en flott oppvekst på landet og gården som jeg aldri ville vært foruten. Bestemor bodde i nabohuset, og hun bakte noen fantastiske julekaker og ikke minst kling. Hun begynte tidlig på morgenen og da var det om å gjøre å være på plass, for de første som ble stekt på takka gikk alltid i stykker. Det finnes ikke noe bedre enn nystekt kling med godt smør. Har så gode minner fra da hun og jeg satt ved kjøkkenbordet og snakket. Hun var verdens mest nyskjerrig dame, og visste alt bygdesladder som fantes! Kan du tenke hvor spennende det var? Vi drakk kaffe og duppet snipper. Fantastisk!!!

    13. Her ble det jammen en fantastisk julestemning. Snakk om nydelige bilder! Tenker det var herlig å gå ute og få med seg hest og slede som farer avgårde i snøen. 🙂

    14. astmaogallergi: Artig.Ser det for meg. Jeg hadde farmor og farfar i huset ved siden av, og har lignende minner. Men hos oss var det ikke kling da, men verdens beste brød bakte vi sammen.Ja, vi er heldige både du og jeg som har sånne minner. Takk for at du delte det med meg! 🙂

    15. Mariann Sæther Tokle: Da er det jo fint at du ikke fikk snø nå. Jeg synes ikke om streng kulde og isglatte veier, men vinteren er for meg litt magisk med det hvite som dekker alt. 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    16. Nei, ikke kulde heller 🙂 Men jeg må vel ta det jeg får, så man får gjøre det beste ut av det siden man bor i Norge 🙂 Og jeg er heldig som har en som måker for meg og jeg slipper ut med bil. Og om en måned kommer solen tilbake og det gleder jeg meg til 🙂

    17. Mariann Sæther Tokle: Her kryper kulda inn på oss. Det er over ti minus i kveld, men inne er det heldigvis lunt og godt. Kos deg i kvelden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg