Fugleliv!


Skulle ønske jeg kunne komme nærmere disse fuglene. De er så vakre. Sidessvansen er på besøk om dagen og spiser bær som bare den fra naboens hekk.


De synger så spesiellt, det ligner lyden av bittesmå bjeller. Men ti meter unna dem, det må jeg stå, ellers flyr de sin vei. Nå håper jeg bare de snart inntar en annen nabos hekk. Den er nemlig rett utenfor mitt vindu. Da kan jeg snike meg fram med kameraet og være bare fire meter fra dem. Men det er masse mat igjen i den bærhekken litt lenger opp i gaten, så det spørs om de ikke holder seg der lenge enda.


Trosten er også på farten etter mat, men synger gjør ikke den enda nå. Her brer kulda om seg, så det er fint det finnes mat for fuglene der ute. Meiser og finker har vi hengt ut fett til, og de andre får frø og brødrester. Ikke lett å være fugl om vinteren.

#foto #friluftsliv #blogg #vinter #fugler
27 kommentarer
    1. etdiktomdagen: Takk! Jeg pleier å si at skjæra må jo også ha mat i kulde. Synes de er fine der de spankulerer omkring i “kjole og hvitt”! Ha en fin dag!

    2. En vakker fugl som “Matcher” bærene og lyser opp i landskapet. Lubben og fin kroppsfasong – (Det sier vi ikke om oss sjøl, etter jul!;) Ja, da får vi krysse fingrene for at sidensvansen kommer til den andre naboen, så DU kommer ENDA nærmere!! 😉

    3. karidansen: Den er så fin. Ja, fasongen på den er det ikke noe i veien med. Den er perfekt som den er den. Noe å tenke på. 🙂 Ja, jeg håper den kommer nærmere, men det er jo ikke sikkert jeg er hjemme akkurat da heller. Glad jeg fikk sett dem en lang stund i hvert fall! Ha en fin dag!

    4. Så nydelig med sidensvans. Den har jeg aldri sett. Men du minner meg på noe viktig med dette innlegget. For det er ikke lett for fuglene nå om vinteren. Og her har det vært barfrost, og nå snør det. Så da må man kanskje hjelpe til litt. Jeg hadde fuglebrett for noen år siden. Men det er ødelagt. På tide å skaffe et nytt 🙂 Men tror jeg skal kjøpe noe å henge i epletreet 🙂
      God klem til deg med ønske om en fin dag <3

    5. Eva: Mange som ikke har sett den. Ja, fuglene trenger nok litt mat på. Man kan jo kaste litt brødbiter og frø på bakken eller lage seg et fuglehus av en melkekartong for eksempel. Gøy å se fuglene der ute! Ha en fin dag. Klemmer fra meg 🙂

    6. her er det ikkje kaldt nok til at det er noe problem for fuglene,men eg håper det er kaldt nok for å være problem for sneglene 😀
      fuglene klarer seg fint her Bergen de synger hver eneste dag og husker da eg avr barn hørte man aldri fulgene om vinteren..nå hører eg de hele året -betyr vel at de ikkje trenger fly bort 🙂

    7. Så koselige bilder:) Godt at mange er flinke til å mate de da. De er veldig koselig å se når de sitter der i fuglematerene sine:) Ha en fortsatt herlig dag:)

    8. cuskima: Koselig med fuglesang i vinteren også som vi har nå. Men noen er stille her på denne tiden, som svarttrosten. Gleder meg til den begynner igjen. Før var den ikke her på vinteren, men nå holder den seg rundt husene hele året. Ha en fin dag i Bergen by! 🙂

    9. birdbay: Ja, alle behøver ikke å gjøre de, jeg tror de får mat nok her på feltet vårt. Men det er morsomt å se dem utenfor vinduet i vinteren. Kos deg videre på onsdagen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg