Syk av en genser?


Kan man bli syk av en genser? Ja, jeg kan. I går hadde jeg funnet fram en genser jeg kjøpte på salg for en stund siden. Tenkte at jeg kunne vel se til å bruke den før våren kom. Det gikk bra en stund, men det var visst veldig varmt her? Hodet begynte å verke utover ettermiddagen og det føltes som om jeg ble forkjølet. Jeg nøs og nesa tetnet.  Utover kvelden ble jeg varmere og varmere, men vi hadde besøk så jeg satt stille og sa ikke noe. Etter noen timer var jeg sikker på at jeg var syk. Gjesten gikk og jeg satt der og syntes synd på meg selv. Til slutt vrengte jeg av meg genseren for å bli avkjølt. Da kom jeg til å se på den hvite lappen som er inne i alle plagg. Polyester sto det, 100 % polyester. Hjelp. det tåler ikke jeg. Det visste jeg jo av erfaring. Sånn går det når man handler på salg, tar med seg et plagg uten å sjekke. Merkelig at man skal føle det som om man har feber av sånt? Jeg kan ha en trøye med polyester og en bluse, men ikke sånt som dekker hele overkroppen. Sønnen vår er likedan. Da han var liten hadde han fått en veldig fin genser i bursdagsgave av tante. Han var så stolt og gikk til skolen med den på seg. Noen timer etterpå kom vaktmesteren hjem med gutten, for han hadde feber? Skoleklærne ble tatt av, han fikk litt drikke og så la han seg på sofaen med et pledd over seg. Så var han frisk? Så gikk det noen dager, og det samme gjentok seg. Da sjekket jeg også den lappen, på seg selv kjenner en andre ja.  Jeg vet det jo, men det er så fort gjort å finne noe fint på salg og helt glemme seg bort. Resten av kvelden var jeg meg selv igjen og genseren den får noen andre overta!

#foto #blogg # helse #hverdag
22 kommentarer
    1. Jøss, det visste jeg ikke 😮 Bra du fant ut og bra du kom på å lufte deg litt 🙂 Jeg får fnatt av ull…men det er en annen sak…mer fordi det KLØØØØR 😀 Synd når du hadde kjøpt den da :-/ Ha en fin polyesterfri dag 🙂

    2. frodith: Jeg tåler ull!!!!! Noen ganger glemmer jeg meg bort. Jeg synes noe er fint og kjøper det. Enkelte sånne kunstige greier får jeg nesten brannsår av, og sokker kan gi meg “varmgang”. Har hatt fullt av blemmer rundt magen og alle trodde det var Helvetesild, men det var foret i buksa det.Jeg har blødd på albuene etter en dag med en sånn genser, men man lærer visst aldri at bomull og ull er det beste for meg. Noen blandinger tåler jeg, men lett er det ikke i den jungelen. Jepp, jeg skal ha en kunstfiberfri dag nå! Ikke noe tull.Klem 🙂

    3. wow aldri blitt syk av polyester,men eg får brann sår av silikon- eg har tung byste og har bruket sånne silikonbeskyttere under BH stroppene fordi stroppen er så tynne…så for å likssom støtte skuldrene litt bruker man disse dvs ikkje eg DE stygge brannsårene på begge skuldrene. Skikkelig blåser på begge sider VONDT
      Så der ser man……må passe på
      Eg liker best ull også,nen ikkje all ull eg tåler -sånn håre ull er det verste -eg blir rød og flammete;/
      Hunden min er lik -hun er jo nakenhund 😀

    4. Uff da. Godt du fant det ut da. Kjedelig når man ikke tåler noe. Men fint at du vet om det 🙂 Må huske å sjekke innholdsfortegnelsen før du handler du da. Håper du er kommet deg i form igjen:)Ha en forhåpentligvis feberfri og kløfri aften du da:)

    5. cuskima: Nei, dette er ikke lett, man tenker jo ikke over alt heller. Vondt er det også når det blir sår. Stakkars nakenhund, den må også kle seg i kulda. men har man opplevd noe sånt noen ganger så husker man det neste gang da! God bedring 🙂

    6. birdbay: Tenkte ikke på det i det hele tatt, for alle rundt meg er jo forkjølet for tiden. Ja, jeg er flink i det vanlige, men her var vi på salg og jeg glemte det helt i iveren. Ja da, jeg har det supert nå. Ha en herlig kveld i vinteren! 🙂

    7. Ja, dette hørtes akkurat ut som en allergireaksjon. Har hørt det før, og det hjelper godt med en allergitablett. Merkelig hvordan kroppen sier stopp av et stoff egentlig, men så er allergi vanskelig å skjønne seg på også!

    8. astmaogallergi: Ja, det er vel allergi. Men det hjelper bare jeg får av meg de plaggene som ikke passer huden min. Ellers bruker jeg allergitabletter mot parfyme i selskap og den slags. Godt det finnes sånt som hjelper.:)

    9. det var litt av en reaksjon av et materiale ja,nei reine stoffer i bambus,ull,bomull og ull er og blir det beste ))iallefall om en skal ha en jakke eller genser.Genseren var jo pen så det var synd du ikke såg på lappen før du betalte,det gjør alltid jeg for jeg vil helst ikke ha syntetisk stoff

    10. Jøss, jeg viste ikke at man kunne bli allergisk mot stoffer. Men når jeg tenker meg om, så hvorfor ikke? Folk reagerer på mye. Regner med at det er lenge siden du har kjøpt noe av polyester, og dermed glemte å sjekke lappen. Jeg kjøper ikke akryl, ikke fordi jeg ikke tåler det, men fordi de klærene blir så utrolig nuppete når jeg bruker sånt. Skal ikke lange bruken til før genser er helt knudrete, og må eventuelt få en runde men nuppefjerner. Så jeg styrer helst unna sånne 🙂

    11. fruensvilje: Nei, denne gangen glemte jeg meg bort. En jakke hadde gått greit, for den kan jeg åpne, men når det blir en tett genser så reagerer jeg veldig. Men man lærer, man lærer!

    12. margarites: Jeg også dropper klær om det er bare syntetisk, men jeg glemte meg helt bort i denne handelen. Den “kjentes” så god ut da! Men blås heller, sånt kan jeg ikke bruke. Jeg er da så heldig at jeg har andre klær! 🙂 Acryl og nupping er ergerlig. Har hatt det, og etter en gangs bruk og vask er det jo bare å kaste. Viktig å se på den hvite lappen!!!!! Ha en herlig kveld 🙂

    13. dedicat: Man lærer stadig i livet. Sønnen vår tåler ikke alle plaster heller. Ille når han skader seg i blant. Men etterhvert har han lært hva som fungerer! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg