Burde jeg vært designer tro?


Jeg har alltid likt å tegne. Innimellom har jeg tegnet klær også, men det var da merkelig lite av det jeg hadde tatt vare på? I alle år har jeg sydd vanvittig mye, helt til nakken og ryggen ikke ville mer. Det var ikke alltid gøy rundt jul og 17.mai for eksempel. Mens andre dro til byen, fant klær og var klare, så kom jeg hjem med en bunke tekstiler, knapper og glidelåser. Det ble alltid sydd til siste slutt,til hele familien . Morsomt var det at ungene likte det jeg sydde, og heller ville ha det ,enn det de fikk i butikkene. Men når de kom opp i tenårene var det selvfølgelig slutt, mamma hadde jo ikke sydd merkeklær akkurat.Opp igjennom årene vet jeg nesten ikke det jeg ikke har sydd. Det har blitt bobledresser, stillongser, fantasibunader til både gutter og jenter, matrosdresser, regntøy, anorakker, overaller, gensere, luer og votter for eksempel, pluss dress til mannen i huset, kjoler og skjørt til meg selv, vesker og ryggsekker. Men så begynte nakken å krangle, pluss at jeg begynte å bli ganske lei. I dag syr jeg klær når jeg har lyst ,og ferdig med det. 


Bukse og jakke til venstre sydde jeg på skolen i sjuende klasse. Jakka var akkurat lik de man fikk kjøpt i butikken på den tiden, innsvingt og med tykke glidelåser. Ganske lik de man kan kjøpe i dag i litt mc-stil. Buksedressen i midten sydde jeg til en klassefest. Ja, det var sleng den gangen. Stoffet var ikke perfekt. Noe av trykket manglet, og jeg måtte ha alt for å få det klart. Da var det fram med tusjene og farge det opp til det ble perfekt. Slips? Ja, jeg var nok litt original, men jeg ville ha min egen stil når man slett ikke hadde rå til moteklær. Det fikk jeg ved å sy selv. Festdrakten til høyre har flere sett før. Den er av nyere dato og brukes fortsatt med glede.Men bevis på all min sying til meg selv, det finnes det ikke stort av. Jeg husker godt enkelte plagg.Jeg sydde buksedress i lappeteknikk av tekstilprøver for dressbukser, det ble boblejakke i den samme teknikken og jeg husker at undersiden av en av armene hadde 48 biter. Jakka var i hvit, blå og lyseblått, tynt boblestoff. Men jeg finner ikke et bilde av den heller. Merkelig synes kanskje du at jeg ikke hadde “selfhier”, men vi hadde ikke kamera en gang. Det hendte jeg fikk låne et kamera, og de var gjerne så dårlige at det i dag ikkenytter å skanne inn bildene en gang. Men minnene har jeg i hodet heldigvis om hvordan det var. Det var Bforb som spurte om jeg ikke kunne lete fram litt fra da jeg sydde alt mulig, så her er det! Jeg burde sette meg ned en dag og virkelig lete fram igjen fra hukommelsen mine egne design og tegne dem ned, bare for å ha et minne fra min sytid, når man ikke har stort med bilder!

#foto #blogg #hobby
28 kommentarer
    1. Så moro å se! Du er jo kjempeflink 🙂
      Det er jo det beste som er å få hjemmesydde klær. Min mamma var også flink til å sy til oss og nå er det jeg som syr til min jente.
      Jeg er ikke så flink som deg til å tegne klær å sy dem. Må bruke andres mønster og så lager jeg min egen vri på det. Det er uansett veldig moro å lage ting som kan brukes og som blir satt pris på og blir brukt.
      Den røde drakten i midten var helt nydelig!! <3
      Ha en fortryllende fredag!

    2. Fru Stussli: Det er gøy å lage noe eget fortsatt. Jeg brukte mønster i førsten, men etterhvert tegnet jeg mine egne. Når man er ti år og får lov å bruke symaskinen, er man jo verdensmester. I tenårene sydde jeg om alle klærne mamma hadde hengt vekk på loftet , og hjelp så mye rart det ble. Noe passet aldri, mens andre ting ble favoritter. Lappejakka sydde jeg da jeg var 17 og den arvet søsteren min faktisk.Hun var 19 og det var stas da hun brukte den! Men i dag er jeg temmelig rusten på det det med å tegne mønster.Du er jo super, så du skjønner gleden jeg alltid har hatt ved å sy. Ja da, jeg har slitt ut noen symaskiner. Nyt din dag i vinteren.

    3. Ja jeg tenker at det var stas at søsteren din brukte klærne dine. Emma har sydd luer og bukser til seg selv, men har ikke helt roa til å sette seg ned med symaskinen. Hun er en veldig fyskisk jente som vil løpe, danse og leke, men når hun først finner roen synes hun det er gøy 😀
      Er viktig at man koser seg med å sy, det skal være en hobby. For nå er det jo billigere å kjøpe klær enn å kjøpe stoff å sy av dessverre, men på en annen side er det blitt veldig eksklusivt å ha hjemmelagde klær 🙂
      Nå er helgevasken tatt her, så nå skal jeg kose meg litt med strikketøyet før treningen 🙂

    4. Når man har så mange ulike talenter som deg, så er det neimen ikke lett å velge! ingen tvil i mine øyne – om at du OGSÅ kunne ha vært designer!! 😀

    5. Fru Stussli: Treninga og vasken unnagjort, så nå skal jeg slappe av litt. Herlig med helg. Fint å lære seg å sy, det er nyttig. Jeg har sydd om masse klær og da blir det rimelig. Lurt å kjøpe digre klær, da får man masse fine tekstiler, knapper og diverse. Ja, jeg er stolt av mine hjemsydde klær og det var skikkelig gøy når andre likte det også. Frøkna har nok mye sprett i kroppen, men om hun lærer seg det grunnleggende, vil hun ha glede av det resten av livet ja. Kos deg med strikkingen 🙂

    6. Hva denne dama ikke kan er nok enklere å telle enn det hun kan:) Tegningene er jo super fine og klærne likeså:) Men det er ikke så greit når kroppen begynner å spille på et annet lag:) Men tegne kan du jo og masse annet kreativt også:) En kan jo ikke annet enn å være imponert:) Ha en strålende fredag og en nydelig helg:) Klem:)

    7. birdbay: Tusen takk. Ja, jeg driver vel med alt for mye, men jeg pleier å si at alle ting utfyller noe inne i meg. Godt å være kreativ, om det så er å bake en kake!!! 🙂 Klemsiklem til deg 🙂

    8. Jaaa såklart for du er superflink til alt du gjør 😀 Jeg har hatt sånn lyst til å sy meg en festdrakt men jeg kommer meg aldri så langt. Morsomt å sy når symaskina funker. Flinke, flinke deg <3 Nå er det hjemmelagd pastasausmekking her og den tar maaange timer, skal bare først 😉 godhelgeklæmma herfra <3

    9. du er flink il det meste du,flotte tegninger og fine klede.Det som jeg mener må være det kjekkeste med å kunne sy selv,er jo att en får noe helt eget som ikke alle andre har

    10. ladyaugust: Du får prøve vet du. Du som er så kreativ fikser det så lett som en plett, men symaskinen må samarbeide med deg da! 🙂 Pasta er godt da. Varme klemmer til deg i vinteren! 🙂

    11. fruensvilje: Det er veldig artig å lage eget, for man risikerer ikke å komme i samme kjole som andre for eksempel. Det kan noen ganger være ganske pinlig, for alle aldre handler jo på Pm og HM. Jeg kjøpte meg en skjørt på Risø i fjor, men tok det ikke på den dagen jeg skulle ut. Takk for det, for svigermora til venninna mi kom med det samme. Hun var 93. Jeg ga det til min mamma på 85, og hun synes det var flott og lo godt at det hele!

    12. Så moro å sy! Jeg har ikke sydd mye, bare litt for 25 år siden ca. Sydde litt til ungene og skjørt og jakke, og bluse til meg selv til en 17.mai. Skjørt og jakken var skikkelig mintgrønt! Ikke helt den fargen jeg ville valgt i dag. Jeg husker forresten at jeg hadde “strikkeslips”, det må ha vært på -80 tallet engang. Det var jo moderne. Det var tider det. Artig med litt mimring 🙂

    13. margarites: Gøy å mimre, det er sikkert. Litt av en fargeprakt på 80-tallet. Jeg hadde mintgrønn buksedress! Jeg er sikker på at jeg har flere skisser liggende i blant hobbysaker og tegninger, men det får jeg se etter når jeg skal ta en opprydning. Jeg likte å sy klær, det var alltid spennende om det ble riktig passform. Ja, mange av oss har nok sydd både det ene og det andre opp igjennom årene.Jeg driver å skal ha på plass en bedre syplass i kjelleren, for det er så mye enklere å sy om maskinene står framme. Jeg syr fortsatt et og annet. Ha en fin dag videre! 🙂

    14. Nei, vi kan jo ta noen valg hele livet……men skal en ta en utdannelse er det jo greit å ta den før man fyller åtti – med tanke på at man skal rekke å bruke det man har lært! 😉

    15. karidansen: Ja, jeg tror jammen det er lurt å ta den utdannelsen før man er seksti også jeg. Man skal da rekke å komme i gang, før det er slutt på arbeidstiden. Jeg koser meg med det jeg kan og ferdig med det! 🙂 Men lære kan man hele livet! 🙂

    16. Det var veldig artig å se. Jeg har tenkt å kommenter, men jeg har vært for lite aktiv….så nå var jeg glad for at jeg fant dette innlegget. Du har en veldig lekende strek syns jeg. Og det er vel ikke for sent å bli designer….hørte for en stund siden ei som starta opp etter hun hadde fylt 60.
      Men ser ut av bildene dine at både farge og komposisjon er noe du behersker veldig bra. Jeg koser meg med å se på det du legger ut :)).

    17. BforB: Så hyggelige ord da! Ja, det er jo enda et år innen jeg rundet 60, så jeg har jo fremtiden foran meg. Moro for meg selv i hvert fall! Ha en flott kveld 🙂 Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg