Avleggere og våronn!


Nå er det tid for å sette avleggere. Husker dere den skålen jeg fylte med sand før jul  og brant lysstumper i?


Det var veldig koselig, men så kom jula.


Glasskålen med sand ble fylt med grankongler i ring, granbar, stjerner og glitter. Men nå er jo jula over for lenge siden, så dekorasjonen ble fjernet.


Jeg kunne lett tatt vekk konglene og brukt skålen med sand til å brenne lysstumper i igjen, men jeg hadde lyst på noe annet. Det er tid for avleggere. Jeg har mange eføy og når det er slutt på frosten planter jeg dem ut. Lurt å ta avleggere nå. Husk å fjerne bladene nederst på stilken, så de ikke havner i vann eller sand. Så ble striperenner, sukkulenter og eføy puttet ned i sanden i skålen, og konglene ble igjen dekorasjon. Så fylte jeg på masse vann, til sanden nesten ble dekket. Heretter er det bare å vente. Snart vil det gro røtter i mengder, og jeg kan plante de nye avleggerne i jord i  blomsterpotter.


Veldig morsomt å formere planter selv.

Tykkbladet satte jeg for en stund siden, og der er det allerede røtter. Striperenner og myrt står i vann og venter sammen med dekorative eføygreiner. Svigermorstunge skal deles og plantes om, så jeg har begynt våronna i vinduskarmen.

#foto #blogg #hverdag #planter
31 kommentarer
    1. så flink du er -eg har bare ett vindu og det er i stuen…resten av leiligheten er åpen løsning unntak bad og gang. Gjesterommet er eg ikkje på der er det så utrolig kaldt -der er det 2 vinduer. og selvsagt på soverommet mitt er det vindu..men der har eg andre ting enn blomster
      Mitt vindu er fullt av orkideer og ved siden av står en diger fredslije og en elefantfot…så ahr eg bambus i glassflasker……utover det er resten fake….så her blir det ikkje omplanting -unntatt av bambusskudd som blir til over på de lange stengelene 🙂
      så fint det blir hos deg <3

    2. cuskima: Lurt da, for det er jo helt gratis. Hørtes ut som om du hadde mange fine planter. Jeg har noen orkideer jeg også, men på soverommet er det ikke levende planter her heller. Litt fake er lurt her og der. Jeg har kunstige tulipaner på bordet og tre, hvite kunstige svibler. Koselig. Ha en fin kveld 🙂

    3. Margrethe: Det er god tid enda da, så du rekker det nok. Jeg hadde lyst i dag og da gjorde jeg litt. Resten må jeg ta etter at jeg har kjøpt litt jord! Kos deg i kveldingen!

    4. Så flink du er:) Rene gartneren du:) Jeg tar jo livet av det meste av planter, så jeg får drømme meg bort hos deg isteden:) Ønsker deg en flott kveld koselige natheless:)

    5. Har jo ikke tenkt på å putte de i sand da. Tar bare avleggere i vann og planter de om når røttene er kommet. Blir vel noe av det samme kanskje.. 🙂 nyt kvelden!

    6. Så fint du er i gang med våronna da 🙂 Her er det lite onn ennå altså 😀 Jeg har tre orkideer som ikke er dø ennå, og ellers er det en tulleplante som bare har sluppet blader helt siden den kom i hus… Og den skal UT snart…Noe annet plantegreier har jeg ikke…Klemmer <3

    7. frodith: Ikke er dø???? Jeg klarer da visst ikke å ta død på orkideer, enda så lei jeg er dem mange ganger. Jeg har visst noen planter nå, og de trives som jeg steller dem, med vanning en gang i uka. Ha en herlig aften snuppelupp! Klemsiklem 🙂

    8. birdbay: Jeg må ha planter som jeg klarer. Her vannes det en gang i uka, og ferdig med det. Mange har sånne vannreservoarer under pottene, og da klarer jeg å få dem til å leve. Ja, nå koser jeg meg nå. Har akkurat gått 5.5 km i iskulda og det var så godt å komme inn igjen.Nå blir det glovarm kakao på meg 🙂

    9. Så fint dette ble..og våronn i vinduskarmen hørtes koselig ut :)) Mange år siden jeg har planta avleggere nå..men husker jeg gjorde det en del før…kanskje jeg skal forsøke meg litt igjen..
      God natt og fin morgendag til deg <3

    10. annebe: Før var jeg veldig ivrig med det, men da hadde jeg andre blomster. St.Paulia og noe som Streptokarpus ble formeret med blader i sandblandet jord husker jeg.Vakre blomster, men jeg har ikke tid til å passe opp blomstene hver dag lenger. Da er det enklere med de jeg har. Vann en gang i uka, og ferdig med deg. Passer meg perfekt. Ha en fin fredag. Klemsiklem 🙂

    11. Lillian: Ja, jeg synes det ble pent med flere avlegger i skålen, og sanden fikk dem til å stå på plass også. Etterpå kan jo den sanden bare gå ut i hagen. Vi trenger litt grønt nå tror jeg! 🙂 Ha en finfin dag! 🙂

    12. Åh her var det mye vakkert da. Den skålen har du jo hatt masse glede av, en skål som jo kan brukes til alt. Avlegger bildene dine, ga meg et snev av vårfølelse, så takk for det 🙂 Eføy har jeg alltid jeg, enkel å stelle og alltid dekorativ, Avleggere er jeg ikke flink til (kort og godt fordi jeg glemmer det ) men nå minnet jo du meg på det, så kanskje jeg må skjerpe meg 🙂 Ha en fin fin fredag da 🙂 Klem 🙂

    13. Så mye lekkert du fikser. Fikk nesten en følelse av vår nå. Er nok ikke så flink med slike ting selv, men du ser ut til å være veldig kreativ.

    14. Hei!
      Det der bruker jeg også å gjøre 🙂 Når jeg planter om, deler jeg opp i flere planter om de er store og ellers om jeg ser det kommer ut skudd 🙂
      Jeg er veldig glad i hagearbeid og planter 🙂

    15. Siv Svanem: Det er litt vårfølelse i det å sette avleggere for meg. Enkelt og greit og så blir det til noe fint etterhvert. Ha en vakker fredag!

    16. Anonym: Ja, det er fint å gjøre det, for da får man nye planter helt gratis. Jeg gir ofte bort noen når jeg har delt mine, for så mange planter kan jeg ikke ha selv. Ha en fin dag! 🙂

    17. Du verden du er så flink. Jeg er ikke flink til noe sånt jeg. Bare det å holde en blomst i live er et mirakel for meg. Jeg må ha sånne som roper om hjelp når de skal vannes 🙂 Jeg har en sånn hvit asalea jeg kjøpte til jul, den har jeg klart å berge. Den blomstrer like fint 🙂

    18. Mariann Sæther Tokle: Men klarer du asalea, da klarer du det meste mener jeg. Jeg glemmer å vanne, så hos meg har asalea liten sjanse stakkars.Det er en veldig vakker blomst som står lenge, bare man gir den vann når den “roper”!

    19. Men den sier jo fra og henger litt med hodet og da får den vann 🙂 Men liker best å bli vannet fra skålen tror jeg.

    20. Anonym: Ja, da er det jo greit. Da er du Lillasjel som skriver anonymt? Veldig mye tull i kommentarfeltene om dagen, så da blir vi anonyme da! Ha en finfin fortsettelsen, og følg med din asalea!!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg