Re senga.


Det blir aldri sånn hver dag, det skal jeg innrømme. Noen dager rekker jeg ikke å slenge over sengeteppet en gang. Men de sier at det er sunt, for da får senga luftet seg skikkelig. 


Dagen i dag startet med skifting av sengetøy og lufting av dyner. Nå er det så kaldt ute at alle “basilusker” fryser til is. Men for en morgen! Himmelen var farget i noen minutter, og så var det grått igjen.


Hvordan rer du sengen din? Jeg prøvde meg litt fram i dag. Først begge dynene på tvers, feil vei om du vil. Dette dynetrekket har en side med rådyr på og en side som er svakt lyseblått. Når begge dynene ble lagt med litt overlapp med rådyrene ned var det bare å brette den dynen som lå nærmest sengegjerdet tilbake, og så hadde jeg lurt det til å se ut som om jeg hadde en diger dyne for to. Men det ble litt for kjedelig. Hva med dynene ved siden av hverandre og saueskinn?


Fram med et brunt saueskinn, puter med mønster og bamsene! Slett ikke dumt. Riktig så koselig om barnebarna stikker innom og vi skal lese eventyr.


Bamsene ble byttet ut og et par hvite engler kom på plass. Hvite saueskinne har jeg i stua, så de fikk flytte litt på seg. Sammen med litt blomster og masse stearinlys likte jeg dette best. Jeg var oppe tidlig, før seks. Tror nesten jeg har lyst til å krype ned igjen, lese, høre musikk og nyte. Finnes ikke bedre enn rent sengetøy. 

#foto #interiør #blogg #hverdag
21 kommentarer
    1. Margrethe: Takk! Jeg liker å gjøre det koselig når jeg har tid. Ofte blir et bare full fart her også. Men når jeg har tid, som i dag, er det veldig trivelig å gjøre litt ekstra.

    2. Det ser kjempe lekkert ut:) Kan jo ikke legge seg å urydde i den sengen der: hehe… Jeg pleier å være flink å re sengen når jeg har fri. Men når jeg er på jobb, sover jo mannen enda når jeg drar, så da blir det dårlig:) Men det finnes ikke noe bedre enn å legge seg i nyvasket sengetøy, det er jeg helt enig med deg i:) Ønsker deg en nydelig fredag koselige du:)

    3. Hvordan jeg rer sengen min,hihi. Jeg løfter opp dyna så jeg kommer meg opp og slik ligger den til jeg skal legge meg igjen så jeg er veldig sunn. Senga mi er gruelig varm når jeg står opp for jeg er varm og da føler jeg at senga må avkjøles. Sannheten er at jeg er ingen god husmor så jeg rer aldri senger 🙂 Men jeg henger ut klær når jeg vasker så det lukter veldig godt når jeg skifter på senga og jeg ligger med vindu oppe uansett kulde så det er deilig og friskt og godt 🙂

    4. birdbay: Nei, det blir jo rotete da om jeg skulle finne på det. Nei, det er slett ikke bestandig jeg har tid til sånt. Men det er koselig i mellom. Ha en flotters dag i vinteren! 🙂

    5. Mariann Sæther Tokle: Tror du gjør helt rett i følge de som vet.Husker det var en sånn forsker for en stund siden, som sa at vi slett ikke skulle re senga. Den skulle åpnes og luftes, og så ferdig med det. Men det er fint å få dynene ut i lufta og få på rent sengetøy! 🙂 Nyt dagen! 🙂

    6. koselig soverom hos deg da,nesten som å komme på hotell )
      Må innrømme at jeg kun rer senga når sengetøy blir skifta,vi bretter det fint bak så det får lufte seg godt til vi skal legge oss igjen hi hi

    7. fruensvilje: Ja, det blir veldig fint når man pynter litt, men til hverdags er det som hos deg. Man kan da ikke holde på sånn hver dag. Men i dag var det koselig! 🙂

    8. eg rer aldri opp sengen min
      det ser pent ut,men eg sover med en hund og vi lufter ut etter natten så min seng ser ut som et bombenedslag hahahah 😀
      lekker ble det 🙂

    9. Så delikat soverom du har :)) Jeg har veldig lite ting på soverommet, bare skap og nattbord med lamper..men har et sengeteppe jeg syns pynter opp , med et par puter oppa…men langt i fra hver dag jeg legger på det :)) Fredagsklem <3

    10. cuskima: Ja, man har det som det passer pleier jeg å si. Det finnes ikke regler for sånt! Jeg har en mann som alltid sover middag i sengen, så det er liksom ikke alltid så lenge en pent oppredd seng varer her i huset! 🙂

    11. annebe: Takk! I dag ble det stearinlys på nattbordet. Det pleier jeg ikke ha så ofte da, men det var så mørkt ute at i dag var det koselig. Her blir det heller ikke redd opp sånn hver dag. Men når jeg legger på rent er det litt ekstra 🙂 Kos deg i kvelden. Klemsiklem:)

    12. Å herregud.. er jo jeg som vasker rommene her, og rer senger.. OG vi har dobbelt dyne.. måtte du gjøre dette så innfløkt.. stønn.. ;P ler, ha en fin kveld

    13. Lisbeth Pedersen: Takk! Ja, det sengeteppet er visst ikke godt for helsen det, men jeg har trykt og sydd det selv, er litt stolt av det og noen dager legger jeg det på plass. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg