En gammel planke fra et hus.


Fruensvilje driver å pusser opp, og jeg lovet henne å vise fram hva jeg lagde av en planke fra et gammelt hus jeg likte. Da huset ble revet tok jeg med meg en planke. Den var gammel og slitt med rester av gammel farge. Huset var en gang rødt, men etter mange år med forfall, hadde fargen blitt brunrød med en fin patina. På baksiden skrev jeg med vannfast tusj hvilket hus den kom fra. Så lagde jeg et oppheng av ståltråd som jeg stiftet fast. På framsiden skrudde jeg inne en lysholder som jeg kjøpte på Panduro. Øverst tok jeg fram en bit fra et knust keramikkfat og limte på med dekopasjelim noen ord jeg likte. Det runde du ser under ordskiltet er en spiker som satt i telefonstolpen på utsiden av huset. Spikeren var et merke med bokstaver på, etter elverket.


Nesten hver eneste kveld tenner jeg lyset i den staken på veggen. Noen ganger bruker jeg denne lysholderen til t-lys og andre ganger bruker jeg et langt vanlig stearinlys. Huset er vekk i tiden, men jeg har minner fra det hos meg for alltid. Jeg skrevnoen ord  til dette huset for mange år siden. Her har jeg fotografert opp sidene i min egne, private, lille fotobok, så du kan få lese det .Jeg gikk rundt huset og inne i det, før det ble jevnet med jorden.




#foto #prosa #blogg #hverdag
24 kommentarer
    1. du så flott dette var,et verdigt minne om det gamle huset )) jeg har tatt bilder av denne gamle veggen hos også for det skal nye plater utenpå,men bilda skal få vise hvor nøysomme dei var for noen tiår siden ))

    2. Så fine ord til huset! Jeg kjente igjen følelsen jeg får når jeg bla går innom gamle museums hus. Jeg var bla p Astrup tunet å omvisning en gang, og da tenkte jeg mange av disse tankene. Hvordan de levde, barna, hvordan det v å bo sånn… Mye har nok forandre seg siden den gang, men jeg tror ikke vi er lykkeligere av den grunn :9

    3. Så koselig 😀 Elsker gamle ting, og ting med en historie 🙂 Tenker alltid litt sånn, om de bare kunne snakke, hva kunne de fortalt alt det de hadde sett før i tiden 🙂 Og de ble jo kjempe fine ^^

    4. Virkelig flott, sjelfull pynt, som ingen har maken til! Du ser muligheter i det meste. Jeg er sikker på at du har et kjempekoselig og spesielt hjem som er preget av den kunstneriske Natheless! 😀

    5. margarites: Noen ganger “snakker” liksom husene til meg, så jeg liker å vandre på bygdemuseer for meg selv og drømme litt. Noen ganger skulle en kunnet gå tilbake som i en film, for å se selv! 🙂

    6. Så fint! Også så fint å ta vare på gamle ting som kan brukes til å lage noe nytt. Jeg misunner de som er så kreative at de kan gjøre noe nytt ut av hva som helst nesten. For en gave! Dette er jo virkelig noe ikke alle andre har.

    7. Margrethe Hjertaas: Tusen takk for hyggelige ord. Ja, vi inspirere hverandre, det er sikkert! Glad jeg kjenner deg også! 🙂 Ha en fin dag! 🙂

    8. Du er sannelig kreativ. bare å komme på deg. Vakkert og nostalgisk dikt og det som var. Litt trist også alt det som er skal bli borte. En trist tanke…..

    9. Siv Svanem: Ja, jeg liker ikke at det huset er borte, for det betydde visst mye for meg. Huset sto tomt i mange år før det ble revet, og jeg gikk ut og inn der, lekte som barn og satt der som ungdom. Tror nok det er derfor jeg fikk et sånt eierforhold til det.Det tilhørte oss da, så jeg gikk dit helt lovlig. Merkelig at et hus skal følge en i tankene???? Hver gang jeg ser stedet der det sto, ser jeg huset for meg og drømmer litt. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg