Tomt med en gang!


Lady August inspirerte med godsaker her om dagen, og det måtte jeg prøve. Oppskriften ble lest og jeg trikset og mikset litt. Jeg la de hele byggrynene i vann over natten, og de ble myke og fine. Så skulle jeg koke maisgrøt. Jeg hadde ikke sånn maismel som hun sa jeg skulle bruke, og tenkte at det gikk sikkert fint med maisena. Joda, det gikk, men grøten smakte tapetklister!!!! Jeg kokte med vann, for å slippe unna all melken, som jeg ikke tåler så mye av. Men jeg rørte inn lett kesam med vaniljesmak og ble overrasket over hvor god den grøten ble da! Sukrin hadde jeg kjøpt, og det hadde jeg aldri smakt før. Etter Ladys anvisning la jeg lagvis byggryn, grøt, moste bananer og pære, og drysset sukrin mellom lagene. Så satte jeg det i kjøleskapet. I går kveld skulle jeg smake, og jeg ble gledelig overrasket.


Det var supergodt jo! Jeg overtalte mannen i huset til å smake, enda han slett ikke hadde lyst. Han fristet det ikke, mente han. Gjett hvem som spiste mest da? Han selvfølgelig. Jeg burde jo aldri ha latt han smake eller? Nå er det tomt allerede, og jeg kommer til å måtte koke og bløtlegge, blande og mikse hver dag heretter. Men jeg skal kjøpe skikkelig maismel først!


Siste skål serverte jeg med frukten ved siden av. Slett ikke dumt det heller! Takk for tipset Lady. Du finner hennes oppskrift  HER!

#foto #mat #blogg

#foto #blogg #mat
34 kommentarer
    1. Hei!
      Så fine bilder du har lagt til med oppskåret frukt og greier 🙂 Ser veldig innbydende ut.
      Jeg bruker byggryn en del – blander med forskjellige typer youghurt – blander bær i og frukt slik som hun har tipset om her.
      Jeg er veldig glad i byggryn og f.eks. Kesam med Lime eller vanilje <3
      Også er det jo så sunt og godt!!!
      Ønsker deg en god fredag!

    2. Fint med inspirasjon..og så lage sin egen vri :)) Ser veldig godt ut..og jeg er glad i grøter og gryn..så mye mulig jeg prøver en dag jeg også :)) Fin dag videre til deg <3<3

    3. ja nå kommer eg på att eg har byggryn liggande i bløt ))dei må eg få kokt hi hi godt du minnet meg på dem,maismel har jeg i hus så dette skal eg prøve ))

    4. Etdiktomdagen: Måtte ha litt moro med den pæren. Den lignet jo en blomst da jeg brukte epledeleren. Jeg la i vann mye bygg, så her blir restene brukt i yoghurten. Men jeg skal jammen lage meg en sånn barndoms saftsuppe med bygg og rosiner også.Kos deg mot helg! 🙂

    5. missmommy.blogg.no: Det smakte så godt, at det må jeg lage om igjen. Kos deg på freddagen! 🙂 Her blir det pannekaker i dag, pluss tomatsuppe med egg. Herlig!

    6. annebe: Morsomt å forsøke seg på litt annet. Hadde aldri trodd at mannen i huset likte det, men det gjorde han altså! Ha en glad dag videre! 🙂

    7. fruensvilje: Da får vi se hva du får til. Dette kan jo varieres i det uendelige. Her ble det også masse bygg lagt i vann, og jeg skal fikse litt grøt og saftsuppe. Gleder meg 🙂 Ha en fin ettermiddag, og så håper jeg det er slutt på snøras og stengte veien så mannen din kommer seg hjem til deg for helga! 🙂

    8. HERLIG. Gitaristen mener dette er som den beste dessert og han sier at de som ikke har prøvd den vet ikke hva de snakker om. Byggrynene legger du bare tørre lagvis og så må de stå noen timer eller fra kvelden før(da blir de best) Jeg strør de bare oppå kesamen og så frukt og grøt osv men sukrin og kanel imellom. Jeg tåler ikke melk så godt heller men koker maisgrøten med skummet eller lettmelk og det går fint og så har jeg noen dråper vaniljeessens, litt havsalt og en halv ts bredlett eller smøremargarin. Jeg lager et fult glass med lokk hver kveld og så kan jeg bare glede meg til jeg våkner og så går jeg og spiser litt hele tiden, jommen er dette digg mat for mons 😀 Så bra du likte det og tenk på at det er sunt og slankende også, jammen sa jeg mange fluer i en smekk 😀 gooodklæmme <3

    9. Etdiktomdagen: Ja, saftsuppe er barndomsminne for meg. Epledeleren er super til en hel masse. Har du for eksempel delt biter av slangeagurk med den! Det blir så pent å se på. Nyt dagen! 🙂

    10. ladyaugust: Utrolig godt!!!!!! Vi kosa oss noe veldig begge to. Jeg skal prøve meg fram med litt av hvert. Jeg trodde du måtte legge i vann de kornene først jeg, men det var jo lurt på den måten du sier også. Jeg har en porsjon klar nå, og det skal bli godt til kaffen etterpå! Du var super som delte det med dag i disse slanketider for meg også!!!! 🙂 Klemmer i fleng med bygggrynsdryss!!!!!

    11. I sverige har de maismel på vanlige butikker 20-25 kroner for en pose 😀 Sååå bra dere koser dere <3 Som oftest er jo ting som smaker digg skikkelig usunt og ting som smaker hakkamøkk sunt men ikke denne gangen 😀 Melon er også supergodt oppi. Jeg hadde et banan og melonlag nederst og så epler med kanel litt lengre opp og det ble den kaka 😀 nommi 😀 <3 Værsågod og goood klæm <3

    12. ladyaugust: Der sa du det, det minner om en god kake. Ja, jeg skal finne meg maismel, vær trygg!!! Jeg hadde masse frukt ved siden av og det var også godt. I dag lagde jeg avocadois. Har ikke smakt enda, men det er også sundt. 2 små avocado eller en stor, en banan og litt kakao. Kjør det sammen med en stavmikser og inn i frysa. Jeg ska ha jordbær, banan og mango ved siden av. Tror det blir godt også! 🙂 Morsomt med litt “rar” mat! 🙂

    13. Oi så spennede, det må jeg også få prøvd 🙂 Si fra hvordan det smakte. Engelen sendte meg oppskrift på stekt avokado og noen dippsauser 🙂 Jeg liker litt rar mat så lenge den smaker himmelgodt 😀 <3

    14. ladyaugust: Jeg skal teste litt og så legger jeg det ut her siden tenker jeg. Skal si ifra jeg om det ble godt eller vondt!!!! Vi kommer til å bli superkokker etterhvert her!!! 🙂

    15. Tusen takk for at du tipset og linket til dette. Så fantastisk godt ut. Skjønner godt at du ikke fikk ha det i fred 😉
      Jeg må nok ut å handle byggryn nå altså. Ja, har sagt det før også. Men glemmer det. Må legge det på minnet 😉
      Maismel har jeg faktisk 🙂
      Kan bli gode frokoster fremover, hvis jeg bare får kommet i gang med denne 🙂

    16. Eva: Ja, det var godt som en dessert eller en kake, men selvfølgelig passer det til frokost også! Her måtte jeg bare lage mer og det fort!!! 🙂 Lykke til 🙂

    17. Hmmm, jeg ser dere spiser og koser dere med SUNN mat om dagen, og jeg får litt lyst på , men gidder liksom ikke lage…Men mulig jeg MÅ, og da må jeg følge oppskriften slavisk…:-D Ha en fin dag Natheless <3 klemmer <3

    18. frodith: Momser i oss her vet du! Du kan lage den lettvint da. Legg hele bygggryn lagvis med frukt, vanlijekesam og vaniljeyoughert, la det stå til over natten og smak! 🙂 Klem til deg 🙂

    19. Nå får jeg lyst å prøve dette selv også. Jeg så det hos Lady August, og når du også anbefaler så tror jeg på det. Sunt og likevel godt…nesten for godt til å være sant. Eller… Det finnes masse sunn og god mat. Må kjøpe byggryn. Det tror jeg aldri jeg har hatt i hus 🙂 en gang må jo bli den første 🙂

    20. margarites: Ja, en gang må bli den første og du blir ikke skuffet. Kos deg masse. Her blir det så fort spist at det er riktig morsomt. Kos deg i kvelden. Klemsiklem:)

    21. Du er så dyktig til å dandere!! Jeg får vann i munnen av det øverste bildet… Tilslørte Lady August Piker med Natheless’ vri!
      Strø noen byggryn rundt, sett skålene foran en kornkrans…og vips – Bærre Lækkert! Du er en inspirator på dette feltet, det er det ingen tvil om!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg