Helstekt and.

Nei, vi skal ikke ha and i dag, men når jeg blir spurt om en oppskrift, så legger jeg den ut til dere alle her. And er nydelig det, så her blir det nok det snart igjen.

1/2 purre

1/2 selleri

1 løk

2 laubærblad

1/2 l vann

1/2 l eplemost, cider eller lignende

salt og pepper

 

Ta ut innvollene. Brun det i en gryte med andefett eller smør. Tilsett oppskåret purre,selleri, løk og et laubærblad. Hell på vann og eplemost. Krydre med salt og pepper. La det trekke til det har blitt halvvert, og sil det av.

Varm opp oppdelte eple og svisker i litt smør og legg det inn i anden. Sy den igjen med bomullsgarn. Vri vingene bak på ryggen av anden. Pense den rikelig med andefett eller smør. Dryss på salt og pepper.Stek den på rist med brystet NED den første timen. Snu den og pensel den igjen, og stek den med brystet opp resten av tiden.

ca. 170 grader i ca. 40 minutter for hver kilo and.

Saus:

3dl kraft

2 dl fløte

3 ss maizenajevner

salt og pepper.

Mål opp kraften og tilsett fløte. Jevn sausen med maizena og smakt til med krydder. (bruker du vanlig maizena kan det hende du må bruke litt sukkerkolør for å få litt mer farge på sausen)

Appelsinsalat:

2 appelsiner

2 røde løk

1 granateple

2-4ss hakket persille

2 ss olivenolje

2-4 ss eplemost eller cider

havsalt og pepper

1-2 ts kanel

Skjær av skallet på appelsinene og den dem i skiver. Legg det lagvis med det andre og husk og krydre. Dem enkleste måten å ta ut kjernene i granateplet er å dele det over i topp og bunn. Legg halvdelen med kjøttsiden mot håndflaten og bank på skallet med en tresteiv. Hold det litt “løst” så drysser bærene ut. Pass på at det hvite fruktkjøttet ikke blir med. Dryss granateple og hakket persille over salaten og la den stå litt før servering.

Server anden med poteter eller godt brød.Velbekomme!

#mat #foto #and #blogg #middag
18 kommentarer
    1. frodith: Du skjønner astmaogallergi spurte, og da la jeg det like godt ut på siden min. Her skal vi ha besøk, men det blir ferske reker og loff på oss. Klem og ha en fin lørdag 🙂

    2. Burde vel det. Var kokk før jeg utdannet meg til sykepleier..:) Du har så mange utrolig fine oppskrifter, derfor spurte jeg hva du pleier å gjøre! Takk igjen.. Sausen putrer på ovnen nå den 🙂

    3. astmaogallergi: Så koselig av deg da. Dette er sånn jeg vil servere hel and i hvertfall.Bildet er ikke så bra, men det er da and! Noen ganger har jeg fløtegratinerte poteter til, og andre ganger ferske rundstykker. Kokk? Det er ikke jeg, men jeg har laget mengder av mat gjennom tidene. Kos deg masse. Her blir det rekeaften! Klem 🙂 Lykke til! 🙂

    4. Den så helt nydelig ut, og det gjør oppskriften din også. Joda, jeg jobbet som kokk i flere år jeg, men så skjedde det noe som gjorde at jeg måtte finne på noe annet. Da ble det sykepleier.
      Du er vel kokk god nok tenker jeg. Det fagbrevet på veggen er bare papir. Det på tallerken er viktigst! Kos deg med reker og litt attåt, Klem

    5. Siden jeg jobbet i et fransk selskap og hadde møter der en gang i året. Så ble min kjære kone med over og vi utvidet reisen med noen dager privat. Men husker en tur det var sånn fast meny der vi bodde,,, da ble det et sukk,,,, ” ikke and i kveld også”,, leer.. bare et sånt hjertesukk
      😀

    6. And er noe jeg aldri lager..vet ikke hvorfor..er ikke vant til det bare..hmm..Takk for oppskrift..kanskje jeg en dag lager..:-)

    7. Siv Svanem: Det må du prøve en gang. Sist jeg spiste and var jeg på lunsj på Egon, og det smakte nydelig! Kan anbefales! 🙂 Ha en vakker dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg