Blåveisen er her.


I går brettet de blå kronbladene seg ut i sola. Noe så vakkert. Jeg er så heldig å ha blåveis i hagen, så jeg han følge med fra den minste knopp til de folder seg ut. Nei, vi kan ikke gå i skogen hente røtter. Men det finnes mange forskjellige blåveis å få kjøpt i hagesentrene. Jeg har fått mine planter fra svigermors hage. Hun fikk dem igjen fra sin svigermors hage, så dette er arvede plantematerialer. Jeg fikk en plante for over tretti år siden, og den har sådd mange frø som maurene har gjemt. Plutselig dukker det oppe blåveisplanter både her og der. Akkurat nå har jeg ikke så mange planter, for etter litt omlegning av hagen for noen år siden, døde en del av de gamle plantene. Men de nye vokser til, blomstrer og setter frø. I svigerforeldrenes hage er det blått om våren og det er så vakkert. De startet med en plante for over seksti år siden, og nå er det mengder av dem både i hagen og innover i skogen ved siden av. Nå gleder jeg meg til å gå til mine barndoms blåveissteder snart og lete etter hvit blåveis. Jeg vet hvor de vokser, så det er alltid en glede å krype under tunge grangreiner i gammelskogen, legge seg på kne i skogbunnene og fotografere.
 

#foto #blogg #vår #blomster
24 kommentarer
    1. Herlig! ja jeg fant også blåveis i går! Men de var knoppete, og bladene hadde ikke lagt seg ut.. men det var tidlig på dagen, så de kom nok ut etterhvert..Fikk flotte knoppebilder da..Er noe med blåveisen..Minner.. 🙂 Flotte bilder!

    2. herlige blomster ) en blomst jeg aldrig har sett i vill tilstand.Jeg fikk også en liten rot av ei granne,men jeg ser fortsatt ikke liv,krysser alikavel fingrane for att det er liv ,og er det liv tror eg att den må flyttes til en litt mer egnet sted i hagen )

    3. Så herlige bilder, og sikkert like herlig å se i levende live! Her ligger snøen fortsatt som ett tungt teppe, så ingenting har tittet frem enda, men det kommer, det kommer 😉
      Ha en strålende søndag <3

    4. Det er sååå nydelig når blåveisene blomstrer for da er det vår da 🙂 Jeg tror jeg har blåveis i hagen, i alle fall noe som ligner veldig. Ha en nydelig dag kjære du og stooor godklæm <3

    5. Så nydelige! <3 Jeg tror ikke jeg noen gang har sett blåveis jeg.. (bare på bilder) Jeg vet at de finnes her i Trøndelag, men JEG har ikke sett noen før! Men vi har masse hvitveis da, de er også flotte! Gleder meg til de kommer! <3

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: I går morges var det bare knopper, men da sola kom ble det blått og fint gitt! Vårfornemmelse ble det virkelig:)

    7. fruensvilje: Ja, de er vakre, men som du sier, de vokser ikke overalt. Enda er det tidlig, så jeg håper din har overlevd. Kos deg på søndagen 🙂

    8. ladyaugust: Det finnes mange fine hageblåveis ja. Nå har vi vært hos sønnene på kaffe og etterpå spist middag på restaurant, så dette var søndagen sin det. Nyt dagen. Klemsiklemmer! 🙂

    9. annebe: Den er så pen, og den lyser så fint opp med den klare blåfargen.Jeg har også glade barndomsminner omkring den blomsten. Gleder meg hver gang den titter fram i vårlyset. Ha en fin søndag! Klemsiklem 🙂

    10. De er blå i alle fall, mamma sa en gang noe om blåveis, jeg derimot kan nix om blomster men fortsetter det sånn her får jeg vel grønne fingre også hahahaha gooodklæmme <3

    11. ladyaugust: Ja,de er blå og hvite, pluss at noen er nesten fiolette. Vakre som bare den. Nå blir det kaffe her, og det skal bli godt gitt! Ingen kake i dag, men mandelkjernepudding med jordbærsyltetøy! Klem til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg