Vektnedgangspill!


Hva i alle verden er dette? Åtte treperler på en trepinne! De er satt der som et symbol. Min ide til å bli minnet om at man skal ned i vekt. Åtte kilo var delmålet i fjor høst, så det ble åtte treperler på pinnen. Hver dag så jeg dette foran meg der jeg satt i kvelden. Jeg ble hele tiden minnet på hva jeg drev med. Hva andre i huset trodde dette var, betydde ikke noe. De fikk gjerne tro det var en form for kreativ kunst.


Åtte perler som stadig ble færre og færre. For hver perle som ble sluppet ned i glasset, ble motivasjonene større. Men i jula måtte nok to perler opp igjen, dessverre. Det ble veldig synlig for meg selv hva jeg hadde gjort, og det var bare å fortsette. Jul er jul og hverdag er hverdag. Ingen unnskyldninger nei. Det var bare å jobbe på. Hva jeg har gjort? Tenkt over hva jeg har spist og valgt vekk småting jeg før koste meg med, litt mer trim, litt mer fiber, litt mer grønnsaker på tallerkenen og litt mindre av fett og sukker. Jeg er medlem av Vektklubben og det har vært stor hjelp for å holde kontroll på hva jeg spiser.


Nå har de åtte perlene kommet på plass på pinnen igjen. Nei, jeg har ikke gått de kiloene opp igjen, men jeg har satt meg et nytt mål. For hver perle som triller ned i krukken, føler jeg at jeg har vunnet i et vrient spill. For hver perle som faller ned passer klærne så mye bedre. Håper du fikk et godt tips her til dine utfordringer. Noen skal gjennomføre 10 000 skritt i gjennomsnitt hver måned og kan bruke perlespillet til det. Andre skal kanskje slutte med noe og de kan markere hver månedsseier med en trillende perle, og så videre. Lykke til for deg og meg.

#foto #helse #vektklubben #blogg #hverdag
26 kommentarer
    1. Søtmonsen ): Jepp, man ser det hver gang man setter seg ned og blir kanskje minnet om at det ikke er nødvendig å spise alt i gotteskålene på lørdagen! 🙂

    2. Jøss, så flink du er da 🙂 Men skal du bli MINDRE nå da?? Du er da vel lita nok som du er? Ikke bli te-skje-kjerring-bitteliten heller? 😀 Men smart måte dette 🙂 Klemmer <3

    3. frodith: Knis, det skulle tatt seg ut og bli lita som ei teskje!!!! Jeg har nok dessverre igjen en del innen jeg er normalvektig igjen. Dit vil jeg, og så får det være bra. Men lett er det ikke. Jeg må virkelig jobbe med saken, for jeg driver ikke sånn slankekur, men prøver å være mer bevist på hva jeg spiser. Helt til jeg var litt over førti hadde jeg aldri behøvd å tenke på dette, men så kom det som kastet på meg kan man si. Litt opp og litt ned igjennom en del år, men nå får det være nok. Jeg skal bli meg selv igjen og det er jeg godt i gang med. Det er ikke ofte jeg nevner det her på bloggen, men nå synes jeg at det var på sin plass. Ha en vakker dag og takk for morsomme ord igjen fra deg 🙂 Klemmer i fleng!

    4. Anne Grethe: Det vard erfor jeg viste det, for det kan brukes til så mangt! Hyggelig å dele sånt med deg og de andre! 🙂 Kos deg med ny uke!

    5. Det der var utrolig smart! Og gratulerer med nådd delmål – det er sannelig bra jobbet. Jeg gikk ned over 20 kg for ca 8 år siden, men de har kommet på igjen. Så jeg burde skjerpet meg litt og tatt tak. Ikke så lett bestandig, men jeg får da prøve å få bort noen i det minste. Men jeg merker at motivasjonen daler litt når det er hektisk på jobb og jeg kommer sliten hjem – men det er nok egentlig bare en unnskyldning for at viljen ikke er sterk nok for tiden 🙂

    6. Ahahhh..Dette var lurt! og kjekt..Så smart!! Skal jeg jammen prøve..Tusen takk for flott tips!

    7. margarites: Takk og takk. Det har ikke vært lett. Jeg trodde jeg skulle klare en kilo i uken som de sier på vektklubben, men det gikk ikke for meg. Ting tar tid, og det er kanskje like greit! Jeg kom til et punkt etter den overgangsgreia at nok var nok.Ti kilo opp og ti kilo ned ett sett! Jeg er i fin form, går mye og er frisk, men med for mange kilo kan det brått komme på noe. Så jeg har forsøkt en livstilsendring tilbake til sånn jeg levde for en del år siden. Et skritt av gangen pleier jeg å si. Så nå satser jeg på å ta det litt etter litt. I helga koser jeg meg litt, og fest er fest! Gleder meg stort over alt i skapet som plutselig passer, og annet som ikke er trangt lenger. Det er motiverende. En “treperle” om gangen tenker jeg og smiler, en om gangen!!!!!

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Kjempelurt. Jeg ser mine perler når jeg sitter i godstolen og strikker, leser eller ser tv, og det får meg til å tenke etter litt ekstra før jeg tar et kakestykke til kan man si!

    9. Du verden..smart 🙂 Jeg måtte gjort det motsatt.. var såvidt oppe på 60 kg rett etter at jeg slutta å røyke.. men har nok mista de kiloene nå gitt… 😛

    10. dette var jo en smart måte å motivere seg selv på og du er flinke .For min del gjelder det nå å holde meg slik jeg er nå og ikke gå opp gjen dei kiloane jeg har gått ned.Lykke til tilmeg og deg ja ) og alle dei andre som vil prøve å gjennomføre en liten livstilsendring

    11. For en utrolig smart måte å gjøre det virkelig på! Og så kjempeflink du har vært, og er!! Jeg heier på deg videre, og gleder meg til å høre mer om dette 😀
      Ha en super kveld <3

    12. fruensvilje: Det er det vanskeligste å ikke gå opp igjen. Men de sier at det går bedre etter hvert. Jepp hurra for oss begge. Vi får jobbe på alle sammen for en god helse.

    13. Fruemmel: Tusen takk. Ting tar tid, det vet jo både du og jeg. Men det er bare å ikke gi seg selv om det går sakte. Jeg fotsetter med friskt og det er veldig motiverende med klær som passer meg. Ha en vakker dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg