Lørdagskveld.


Nå har roen senket seg over nok en helg. Jeg har gått en tur på nyslåtte engmarker og mintes min barndom.  I dag ligger det bare igjen store traktoregg på jordene etter slåtten. Da jeg var liten sto det ofte hersje på hersje der og “pyntet” jordene, eller kanskje var det sommervarme nok til å tørke høyet rett å bakken. Så var det tråkking av høy i høysleden og gleden over å få lov til å sitte på toppen av tørt høy når hesten la i vei hjemover med det. Koselige minner. Langs kanten av jordet blomstret prestekragene da som nå, og fuglene sang i tretoppene, duftene, lyden av føtter mot halmstubbjorde og dyrelivet er det samme.

Da som nå plukket jeg markjordbær og tredde dem på strå.Søte, røde og fine lyser de opp i engkanten.


Jeg fikk lyst på slåttegrøt og rød saft der jeg gikk. Herlig med forsommerens milde vind som beveger åker og eng, og enda har det ikke vært midtsommer. Vi har mye å glede oss til framover. Nyt helga!

#foto #blogg #sommer
22 kommentarer
    1. Nyyydelige bilder! og ja, vi har mye å glede oss over nå, og fremover! HA en god kveld!

    2. Dette gir gode barndomsminner gitt ♥♥ Herlige bilder og ord som varmer godt i hjerterota ♥♥
      Ha en fabelaktig lørdagskveld vennen ☺☺ Klemmer <33

    3. Sommerminner til tusen det du beskriver, både i bilder og ord! Det var unektelig koseligere med hesjer, men nå skal alt effektiviseres for å få bedre lønnsomhet. Vi har bedre råd enn den gang. Vi bruker forholdsvis mye mindre av lønna vår på mat, men like fullt drar vi til Sverige for å handle billig mat.(Jeg gjør det ikke – annet enn om jeg er i Sverige likevel. ) Barndommens somre står i et eget lys for de fleste tror jeg – i alle fall for de av oss som har hatt en vanlig, trygg barndom! 🙂

    4. herlige barndomsminner og herlige bilder ) en eng full av hesjer liker jeg mye bedre en alle dei kvite traktoreggene ,men egga er desverre kommet for å bli og hesjane er historie ,sånn er livet,godt å ha gode barndomsminner da å drømme seg bort i

    5. Så flotte bilder, og jammen måtte jeg tenke tilbake på min barndom også. Like ved der jeg bodde var det en bondegård, og vi fikk være med å hæsje, og ta høyet med tilbake til siloen hvor vi kunne hoppe i høyet. Bonden hadde hest og griser, og vi var med å hente grisemat hos naboer – sånt er nok ikke lov nå lenger. Morsomst var det når vi fikk sitte høyt oppe på høylasset på vei tilbake til gården. Det begynner å bli noen år siden 🙂

    6. Mine sommerminner er også lignende det du skriver. Jeg husker det som mye arbeid, men veldig sosialt. Vi var hele slekten i arbeid- fire hus med nær slekt som måtte hjelpe til i slåtten. For det måtte vi….:)

    7. karidansen: Takk du! Hersjer er pent å se, men jeg vet også jobben med det!!!!! Ja, heldige er vi som har gode minner! Ha en vakker søndagskveld 🙂

    8. fruensvilje: Jeg liker herjene. Her hender det en av hestebøndene herjer litt og det er mange som stopper og fotograferer!!!! Glad jeg har fine barndomsminner å tenke tilbake på! Ha en fin søndagskveld 🙂

    9. margarites: Takk og takk! Nei, det er mye som vi fikk lov til som sikkert er helt utenkelig i dag. Men gøy hadde vi det, selv om noen falt og slo seg også!!!! Jeg hoppet i høyet med de andre og stangetet kne i haken. Dermed forsvant fortanna. Jeg husker jeg gråt, men det var jo bare en melketann. Det jeg gråt mest for, var at jeg ikke fikk lagt den i vann, så det ble besøk av tannfeen!!!!!

    10. maiken: Ja, jobb var det, men i dag husker en liksom bare idyllen!!!! Her også var søskenbarn, tanter og onkler sammen. Vi ble en sammensveiset gjeng, som fortsatt holder kontakten. Jobbe måtte man jo gjøre, for det var jo maten til dyrene våre! Men det er fine minner!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg