Gjestfrihet.


Nordnorsk gjestfrihet er noe vi alltid hører om, og jammen har jeg vært heldig å oppleve det mange ganger også. Stadig har vi feriert i nord, møtt hyggelige gamle venner og blitt kjent med nye mennesker, spist god mat, fisket, nytt midnattsola og sommeren der oppe. I fjor var vi i Rognan igjen, og gjett hvem som sa at jeg måtte komme innom om jeg var i traktene? Dedicat selvfølgelig.


I år tok vi han på ordet, mannen min og jeg. Det kunne jo være artig å treffe en skikkelig god blogger! Han formidler så trivelig, at hadde jeg ikke vært i Rognan før, så hadde jeg reist innom etter å ha lest om stedet. Dedicat og fruen fikk besøk av oss en vakker dag i juli. De kom omtrent rett fra ferie, men jeg skal si det ble oppdekning. Sola skinte i det herlige nord. Ja da, der var det sommer skal jeg si dere. Med kaffe i koppene, herlige nordlandslefser, sjokoladekake og kjeks følte vi gjestfriheten omslutte oss. Det ble prat og hygge for oss alle. Fruen, som jeg var litt spent på, var akkurat sånn jeg tenkte meg. Jeg har jo stadig sendt hilsner til henne, og nå fikk jeg nyte godt av hennes, smil, lune humor og gjestfriheten. Det ble et uforglemmelig minne for oss. En gyllen time i nord med naturlig vennlighet. Tusen hjertelig!


Rognan ligger ikke langt fra Saltstraumen. Der tilbragte mannen mange timer med fiskestanga. Det ble sei til middag og mange naturbilder til meg! Jeg lengter allerede tilbake til nord. Lyset, menneskene, sommervarmen og de fine netten.Den herlige naturen blir jeg visst aldri mett av. Ja, det kan anbefales. Men i dag har sola skint litt mellom regnbygene her også, og da er livet godt å leve. God helg!

#foto #helg #sommer
26 kommentarer
    1. Så koselige bilder ☺☺ Gjestfriheten er noe helt spesielt nordpå altså,og alle er hjertelig velkommen der.. ☺Jeg gikk forresten på folkehøgskole i Rognan 1987/88☺
      Savner nord jeg også.. ♥♥ Kos deg videre utover lørdagskvelden vennen ☺ Klem ♥

    2. Tusen hjertelig takk 🙂 aller mest for besøket og veldig mye for en herlig takkeblogg. Kjempeartig å treffe mennesker bak bloggene 🙂 det må jeg si 🙂 Jeg tar og deler denne på facebook og regner med det er i orden 🙂

    3. så koselig å få treffe en fin bloggvenn,det var jeg også heldige med i sommer da vi campet ved Elverum )) da fikk vi besøk av karidansen .
      Nydelige bilder,ja jeg vil også tilbake til nordnorge,det ble ikke i år,men vi skal tilbake for der likte vi også oss godt

    4. Rriittaa: Næ, gikk du på skole der. Da vet du hvor fint der er i de områdene da! Jepp, jeg savner det og det blir nok en tur mot nord igjen siden tenker jeg. Klemmer til deg i kvelden 🙂

    5. dedicat: Jeg deler IKKE mine innlegg på fjesboka jeg, så det vil jeg helst ikke. Litt rar sånn. Jeg holder på den lille anonymiteten min. Håper du tilgir det da! Ha en fin kveld med fruen 🙂

    6. Flotte bilder! og så koselig å få møte en med blogger..jeg lengter også tilbake til nord, med lyset og naturen! Vi har et herlig land!!

    7. fruensvilje: Takk!!!! Karidansen du! Så koselig. Jeg har ikke truffet så mange bloggere, men de jeg har møtt på har alle vært sååååå trivelige! 🙂 Nordnorge er praktfullt i mine øyne, så vi drar nok opp igjen en sommer om ikke så lenge. Ha en finfin kveld 🙂

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er så flott å feriere i landet vårt. Jeg vil helt til toppen av landet en sommer igjen snart. Sommerlyset er jo magisk. Kunne godt tenke meg en vintertur også en gang. Snå på vidda, måtte være fint å oppleve! Ha en fin kveld 🙂

    9. dedicat: Den er grei. Mannen i huset er hverken på fjesbok eller blogg, så han gjorde kun et lite unntak for deg på bloggen! Han hilser så mye til dere begge og synes bildet av oss var flott. 🙂

    10. Jeg har nettopp vært innom bloggen til Dedicat og sett bilde av deg og gemalen! Dere har tatt fine bilder av hverandre og det var morsomt at dere møttes! 🙂

    11. karidansen: Ja, det ble sånn i sommer, da vi nok en gang var innom Rognan. Ikke ofte vi er med bilde på blogg, men denne sommeren gjorde både jeg og gemalen et unntak! 🙂 Ha en vakker dag!

    12. Så koselig det var , fine folk ser jeg..dere også (så det hos Dedicat) :)) Fantastiske naturbilder du viser her også :)) Klem <3

    13. Åååååå nordnorge ! Der er det fint og ikke blir man bitt av orm i tåa heller 😀 Så morsomt at du besøkte en bloggvenn 😀 Man kan bli overrasket over hvor fantastiske mange av bloggerne er. Nå fikk jeg hjemlengsel av bildene og det du har skrevet. Dedicat og kona ser kjemekoselige ut. Nattehimmelen i nord er noe av det mest fantastiske for dt er dag bare helt stille og det elsker jeg. Ha en fin kveld fineste Nathheless og god klæm <3

    14. Så koselig møte. Det er alltid litt sommerfugler i magen før jeg har møtt nye bloggvenner. Litt skummelt og veldig spennende. Men så viser det seg at man jo “kjenner” dem litt likevel, og praten går lett om det man har felles. Herlige bilder. Jeg har ikke vært i nord så mange ganger, men et par ganger i Bodø hvor mannen min har trått sine barne- og ungdomssko. Ha en fin uke 🙂

    15. ladyaugust: Nei, ingen ormer så jeg der!!!! Vi hadde så fine dager der oppe med sol og fint. Skjønner at du savner det. Jeg vil nordover igjen jeg også! Kjempekos å treffe Dedicat og fruen. Klemmer til deg 🙂

    16. margarites: Ja, sommerfuglene ble til digre fugler i min mage, men det var veldig koselig!!!! Nordnorge er vakkert. Jeg ønsker meg enda lenger mot nord neste gang. Bodø og Lofoten er alltid vakkert, men det er noe eget med Finnmark også. Vakkert land vi har. Nyt dagen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg