Sangsvaner.


Se hva jeg fikk bilder av da jeg var på tur i barndomsriket mitt!

Bak kvist og kvast hadde en sangsvanefamilie gjemt seg i sivet. Jeg snek meg nedover mot vannkanten, og gjennom et lite hull i løvverket fikk jeg bilder av dem.


Så vakre de var, mor og far, pluss fire unger.


Jeg har aldri kommet nær dem i disse områdene før. Heldig meg som har zoomlinse!

Som barn hørte vi dem ofte, og så dem i lufta, på vei innover til hekkeplassene sine. Men nå hekker de i elva rett ved veien! Men sky er de fortsatt, så de svømte videre innover etter en stunds hvile.

#foto #blogg #hverdag #natur #friluft #friluftsliv #svaner
24 kommentarer
    1. De er bare nydelige å se på! Minner meg om tidligere i sommer da jeg sammen med en niese var og ” hilste på en svanefamilie, og hun ville ikke at jeg skulle gå for nære, for de var visst ganske hissige…skal vel verne om ungene sine mest, tenker jeg….

    2. Helt nydelige bilder!! ♥♥♥ Svaner er så elegante og fine fugler ♥♥ Ønsker deg fin og avslappende fredagskveld, vennen ☺+ en stooor fredagshøstklem fra meg ☺♥

    3. margarites: Her ser vi ofte knoppsvanene og de er så lette å få nærbilder av. Men de sangsvanene holder seg langt unna menneskene. Dette var gøy! 🙂

    4. fruensvilje: Utrolig morsomt. De hekket der i fjor også, men da så jeg dem ikke i det hele tatt. Det er mye siv i elveleiet, så de klarer fint å gjemme seg. Ha en fin kveld 🙂

    5. maiken: Uff ja, de knoppsvanene er skikkelig hissige. Det har hendt vi har mått gått fra stranden forsi de kommer alt for nær. Men det er særlig når de har små unger å forsvare. Sangsvanene svømmer bare sin vei og gjemmer seg godt! 🙂 Ha en fin kveld i den gryende høst! 🙂

    6. Rriittaa: Tusen hjertelig. Ja, i kveld er det ro og fred. Koser meg virkelig med The Stream, strikketøy og stearinlys. Det har jo blitt så mørkt om kvelden,at man skikkelig merker det er høst. Ha en vakker helg! Klemmer fra meg 🙂

    7. fjellgeitbundingen: Knoppsvanene er ikke vanskelige å få bilder av synes jeg, for de jager jo hvem som helst her! Jeg tok noen bilder av dem i dag! Men sangsvanene holder klokelig god avstand. De hekker heller ikke her hos oss ved saltvann, men innover i tjern, vann og elver. Utrolig gøy å komme nær dem. Ha en fin lørdag!

    8. Oj, så gøy :)) Flotte “eventyraktige ” bilder :)) Ser at de er litt annerledes i nebbet, men hvordan vet en forskjellen på dem og “vanlige”svaner ?.. i tilfelle jeg skulle få øye på noen…. God helg videre <3

    9. annebe: Knoppsvanene har et svart felt inn mot øynene før nebbet, mens sangsvanene er som du sier annerledes og litt flate og helt gule inntil øynene. Sangsvanene har fin trompetlyd når de ligger på vannet og kommer vel heller sjelden bort til deg for å få brød, mens knoppsvanene kan jo ikke få nok! Kanskje jeg må skrive litt om dem en dag! Jeg liker svanene. 🙂 God helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg