Dråpe har frukt.


Den blir kaldt Dråpe, men den minner meg om ballerinaer. Planten kalles også Tåre, men den heter Fuksia.


Det er knoppene som minner om dråper. Her ble det dråper, med vanndråper på!


Visste du at dråpeblomsten kan få en spiselig frukt? Når blomsten faller av, sitter det igjen et fruktemne. Om det får utvikle seg, blir det akkurat som bittesmå runde druer. De er søte og gode.


Om jeg har dråper i min hage? Nei, slett ikke. Ikke en eneste en. Men hos min mamma bugner det. Hvor mange slag hun har, aner jeg ikke. De blomstrer så vakkert nå i høsten, og det er mange søte frukter også. Fruktene er fulle av bittesmå frø, men de kan ikke brukes til å formere planten. Her må det tas stiklinger. Planten kan bli diger med rett stell, men den kan ikke stå ute om vinteren hos oss. I Danmark har jeg sett den i mange hager, og der er den ute hele året.

#foto #dråpe #høst #fuksia #blomst #hverdag #blogg
22 kommentarer
    1. Nydelig blomst og flotte bilder av den :)) Jeg har ikke hatt den selv på mange år..men farmor og farfar hadde alltid, farfar var kjempeflink med hage og blomster :)) Klem <3

    2. Ja de er bare vakre. Du fikk jo et glimt av mine i sommer, men er jo førsten nå i høst de blomstrer som best og rager minst 10 cm over rekkverket på terrassen. Nesten synd at de snart skal bæres ned i den mørke kjelleren… sukkk 🙂

    3. Fuksia har vært min yndlingsplante i sommeren som har vært. Jeg fikk et flott eksemplar hos min søster, og har prøvd å passe på den, for jeg er ikke så flink med planter…
      Men den står nå og lever her inne enda, for jeg har tatt den inn for en god stund siden.
      Vakre er de i fall, alle.
      Det med frukten visste jeg ikke

    4. Etdiktomdagen: Vakre er de virkelig, men hos meg lever de ikke over. Blomster må jo ha vann, og jeg er alt for lite hjemme om sommeren. Morsomt med de fruktene. De er søte og gode bare de får modne. Dagen ser lovende ut her. Bare skyene får beveget seg litt mer, har vi sol i vinden. 🙂

    5. annebe: Tuaen takk! Mamma har alltid en haug av dem. Aner ikke hvor mange slag det e.r og så mange digre blomsterpotter med dråper det står overalt rundt huset. Men hun har skikkelig grønne fingre da! 🙂 Klem til deg 🙂

    6. fruensvilje: Mange som ikke vet om de fruktene. I og med vi mest har dem som potteplanter, så blir det jo heller ikke de mengdene. Tidligblomstene blir jo plukket vekk, så det skal bli mer blomser. I sydligere land er jo dråpen som små busker i blomsterbedene. Men jeg aner ikke om de høster fruktene heller. 🙂

    7. dedicat: Din i hjørnet var jo diger allerede i sommer, og supervakker! Det er litt trist når høsten kommer, men sånn er det bare. Vi får nyte det til siste slutt, og glede oss til neste sommer.

    8. maiken: Mange forelsker seg helt i den planten. Ikke alltid lett å passe de blomstene om sommeren. Jeg har forsøkt dråper flere ganger, men de har tørket inn i ferien. Heldige deg som fikk den til! Nå er det bare å få den til å leve over vinteren. Gøy med den frukten, så du får spare noen sånne etter at blomsten ytterst har falt av. Ha en vakker dag i høsten! 🙂

    9. Mona: Mange aner ikke det, så det er litt gøy å dele den informasjonen. Min mamma plukker fruktene inn og har de som pynt på kaker eller bruker dem i en salat. Hun har vel over 70 planter så det blir frukter! Mine besteforeldre hadde også den planten. Ha en vakker dag! 🙂

    10. Margrethe Hjertaas: Noen sier tåre og andre dråpe. Mange har den blomsten på gravene ser jeg. Den er jo så vakker, og for meg blir det litt symbolsk med navnet tåre også. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg