Trettendedagjul.


I dag er det trettendedagjul og jeg skal brenne ned stearinlysene mine i kveld. I og med jeg er syk, så blir slett ikke dagene som jeg hadde tenkt. Svetten siler av det minste, og det blir mange og lange hvilestunder. Men innimellom fikser jeg litt kos. En venn kom med et rådyrlår til oss i går, og gjett om jeg gleder meg til middag. Grei mat å tilberede når man slett ikke er i form, men matlysten er på topp. Nå står kjøttet i ovnen og steker sakte i noen timer, og jeg behøver bare koke litt poteter til mannen kommer hjem. Litt saus og grønnsaker fikser jeg nok også. Formiddagsmaten ble havregrøt med rester av gløggmiks og en skje syltetøy. Julebrus og en kanelsnurre har jeg også unnet meg. Dagen i dag skulle jo feires, men jeg orker ikke besøk nå.


Juletreet lyser fortsatt i stua, en og annet engel står på bordet, pepperkakehjertene henger i vinduet enda og en stjerne står på bordet i stua. Resten av julesakene er ryddet vekk nå. Etter denne helga er det slutt på jula for i år her hos oss også. Tror jeg skal spille litt julesanger for meg selv en stund og slappe av under pleddet igjen. Ha en fin trettendedagshelg!

#jul #vinter #blogg #foto
14 kommentarer
    1. Så i dag er det 13. dag jul………… Kanskje neste år skal jeg overleve til 13. dag jul og innføre den tradisjonen igjen 🙂
      Jeg var til lege i dag og blei sykemeldt. Bronkitt og bihule……………Apocillin kur. Så nå håper jeg at det går seg til :.)
      God bedring til deg, natheless!!!
      klem

    2. kryp under pleddet og slapp av,det høres ut som en god ide ) men jammen godt du har matlyst tross influensa i kroppen,den middagen ser veldig deilig ut ) .Mange har julen fram til 20 dagsjul,så du kan ta den tid du trenger på å ryddet bort resten )) det viktigste nå er jo å bli frisk så god bedring til deg )

    3. Uff.du må ha god bedring! og ikke stresse med å ta ned jula..ta det når du er frisk igjen..Vi har ingen tradisjon med fest på denne dagen..så her går det stille for seg når alt er nede..Ha en god kveld! og håper steika smakte!

    4. frodith: Sikkert en trykkleif, men jule-hosting er ikke gøy, og heller ikke høsting av juletreet!!!! 🙂 Søte du! Her får resten av jula bare lyse gjennom helga. Det er koselig. Jeg hadde ikke tatt juletreet i dag uansett. Jeg vil ha det litt ti,l for nå er det jo vinter der ute!!! Men før tjuende dag Knut farer det ut!!!! Klarer ikke jeg det, så får mannen fikse den jobben! Her brenner stearinlysene i kvelden og jeg koser meg selv om forkjølelsen herjer. Klem til deg 🙂

    5. Etdiktomdagen: Jepp, idag er det den dagen da man skal brenne ned julelysene her hos meg. Koselig synes jeg å avslutte med hygge også. Vi har kost oss med god middag og varme kanelsnurrer til kaffen, ute daler snøen ned og det er skikkelig fin stemning selv om jeg er syk. Godt du kom deg til legen. Må man ha kur, så må man. Jeg fikser det vel selv denne gangen om det ikke blir verre enn dette! 🙂 God bedring til oss begge. Jeg spiller julemusikk og nyter juletreet mitt! 🙂

    6. fruensvilje: Merkelig med meg, om jeg er syk, så er fortsatt matlysten på plass ja! Middagen ble herlig. Lettvint med sånn lår som kan steke i timer på egenhånd, og så er det klart. Passer fint når man er syk. Jeg kjenner mange som har jul til 20dag, men jeg pleier å ta det etter trettendedag jeg da. Jeg har det lett med rydding. Det er bare å legge det ned i et par sånne kasser med lokk på. En ting av gangen ble det i formiddag, og nå er det meste gjort. Resten er lys, pledd og puter i rødt og det kan være litt til for meg. Juletreet lyser så fint denne helga til end,e og så får jeg håper formen er grei til høsting av det til mandag. God helg! :9

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk skal du ha! Nei, jeg stresser ikke med å få vekk jule. Men litt etter litt blir ryddet ned i kassene akkurat som da jeg tar fram litt etter litt i advent. Jeg liker den trettendedagen. Vi markerte den alltid hjemme da jeg var barn. Ofte har vi hatt julaften den dagen hos oss!!!! Ikke en helt vanlig julekveld da, men samling av familien med gaver til sønnen vår som har hatt arbeidsjul. Han gjemmer alt til den dagen de årene det blir sånn, og det er veldig koselig. I år var han hjemme på riktig julekveld og godt var det, i om med jeg er syk i dag da! Men dette går jo over, så jeg tar den storryddingen til våren siden jeg. Ha en fin helg!

    8. fjellgeitbundingen: Ja, da er det slutt også. Men jeg liker jula. Det gir masse lys og hygge i den mørkeste tiden av året. Ha en fin lørdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg