Roser og gjenbruk.


Hva driver hun med nå da, tenker kanskje du.


Dette er da ikke pent å se på. Men sånn blir friske roser etter en uke, visne. Nå har jeg tømt ut gelen fra vasene og de stakkars rosene så ganske bedrøvelige ut. Men jeg kaste dem ikke. Perlene ble vasket og stilken på rosene ble klipt helt inn til blomsterkanten. Rett ovenfra så de da ikke så ille ut. Jeg plukket forsiktig vekk visne blader.


Jeg fikk en eske med lakris til bursdagen, og den eksen var så fin! Sort og lekker med et plastlokk. Den var kjøpt på apoteket. Først tok jeg ut lakrisskålene i plast. Lakrisen har jeg selvfølgelig spist!!!!   Esken den fikk limt på litt perler her og der så de apotekbokstavene forsvant. Jeg satte den opp på hylla og tenkte at den kunne være fin til småting som jeg ville vise fram. Det ble jo som en ramme. Så var det alle de rosene da!


Jeg fikk en bukett med 40 roser i dag, så jeg har nok av friske blomster i vasene her! 40? Var jeg ikke 60 år da? Jo da, men vi har bryllupsdag denne helga, og det husket da mannen i huset!


Men tilbake til de “gamle”rosene. Noen av dem var ganske pene enda. Jeg satte dem tett i tett ned i den apotekesken. Drysset over noen perler av forskjellige slag og la over ståltrådene med perler også. Så hadde jeg fått en fin ny dekorajon til stuebordet.


Skikkelig fint ble det. Jeg kan lokke esken igjen når alt har tørket helt inn og blir det åpninger mellom rosene, så putter jeg bare noen flere innimellom dem siden. Nå har jeg et vakkert minne fra min bursdag som jeg kan ha til pynt stående på hylla eller liggende på bordet. Hvor jeg fikk denne ideen fra? Jeg har sett det på nett med friske blomster, og det var vakkert at jeg måtte prøve meg.

#foto #hobby #blogg #helg
16 kommentarer
    1. Flotte roser er det moro å kunne ha lengst mulig :)) Dette var jo en super ide og det ble såååå fint :)) Som regel setter jeg bare di som fortsatt er fine i mindre vaser en stund.. Lørdagsklem <3

    2. Gratulerer med bryllupsdag! og så mye flotte roser! ja utsprugne roser er jo så flotte! Så det er bra du fant på dette..Det var veldig flott! Jeg har vært fæl til å “tørke” rosebuketter..men de blir bare hengende å samle støv..så nå bestemte jeg meg for å ikke gjøre det mer..Så dette var jo lurt! ikke støv, og ikke bøss!! Flott tips! ha en god kveld!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk! Heldige meg har fått masse blomster i det siste. Jeg også tørker fortsatt roser, men på en annen måte enn før. Jeg fjerner alle blader og binder blomsterkronene stramt sammen og det er morsomt å dekorere med her og der for en stund. Kos deg i kvelden. Her snør det!

    4. du er så kreativ og dette var en vakker måte å nytte rosene på og esken som var tom )) og gratulerer med bryllupsdagen også,herlig mann du har som kom med så mange nydelige roser da )

    5. Etdiktomdagen: Tusen takk. Ja, det er artig med gjenbruk synes jeg. Koser meg med blomster idag og snøvær!!!! Kanskje det plutselig blir vinter. Nyt dagen!

    6. Gratulerer med bryllupsdagen… Så smart å bevare rosene på den måten, og de vil jo holde formen etter at de tørker. Forsøkte meg på det en gang, og jeg klarte å tørke dem men de gikk dessverre i stykker for meg. Det er vel bare å prøve seg igjen til man får det til :o))

    7. Vera Lynn: Tusen takk! Koselig å ha blomstene en stund etterpå. Jeg samler dem sammen og henger den opp ned i kjelleren for en ukes tid, og så er det som regel fint tørket og kan settes sammen til noe annet enn sånn buketten var opprinnelig. Prøv igjen og lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg