Skogens hemmeligheter.


Det ble en kort skogstur i dag, men det var spennende å lete etter skogens hemmeligheter. Ikke lett å se denne rådyrbukken! De nye hornene har så vidt begynt å vokse ut.


Jeg zoomet inn så godt jeg kunne, og den sto helt stille inne mellom kvist og kvast.


Skogen holder godt på sine hemmeligheter. I går var det en trolsk stemning der inne. Jeg gikk og lette etter ugla, men den var ikke å se denne gangen. Kvister lignet fugler og kvister var kunstverk. Et uthulet troll møtte jeg også. Men jeg jaget opp en rar fugl. Hva i all verden var dette? Den var stor som en gjøk, men gjøk var det ikke!  Ser du den der den sitter på furugreina? Jeg mistenker at det er en nattravn etter hvordan den oppførte seg. Den satt i mosen da jeg kom, og flakset bare et lite stykke før den lydløst satte seg på denne furugreina. Jeg fikk kun et bilde som ble klart. Skikkelig spennende å snike seg inn for å se etter skogens hemmeligheter. Har du hørt natteravnen noen gang? Den lyden er magisk. Vi hører den ofte i kvelden når vi sitter på terrassen i sommernatten. Men om denne fulgen er en natterravn, det vet jeg ikke.

I dag fikk jeg svar fra en ornitolog. Det var virkelig en natteravn! Stilig!
Vil du høre natteravnen kan du titte inn HER!

#blogg #foto #natur #friluftsliv
18 kommentarer
    1. Etdiktomdagen: God mandag! Ja, det er festlig å gå på fotojakt! Natteravnen er vel mest her i øst, men det er den spennende fugl. Kos deg på mandagen!

    2. Så fine bilder av dyr som ikke er så lette å komme innpå 🙂
      Jeg har ikke hørt om nattravn en gang jeg. Eneste natteravnene vi har, er dem som går rundt i gule og svarte jakker og passer på byen og bydelene våre 🙂 Men de er jo ikke fugler da 😉
      Ønsker deg en nydelig dag i dag 🙂

    3. Så flotte bilder av naturens hemmeligheter! Ja dyra er flinke til å gå i ett med omgivelsene…jeg så også rådyr i går..og de er jammen flink til å stå stille…såvidt man ser dem..før de lusker avsted.. Aner ikke hva slag fugl det er..men flott var den!! Ha en god ny dag!

    4. Det vil jeg tro er spennende, prøve å finne det skogen skjuler….en slik jakt bør en nok unne seg. Har aldri vært i skogen med det for øyet. Lyden på nattravnene var virkelig spesiell.

    5. Eva: Tusen takk! DEt var virkelig en natteravn! Jeg spurte en ornitolog. Skikkelig morsomt! Ja, de menneskelige natteravnene er også superfine!!!! Nyt dagen! 🙂

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Fuglen er en natteravn, jeg spurte en ornitolog og jeg er kjempestolt av å få et bilde av den. Den er sjelden og ikke så lett å oppdage. Men jeg så den igjen i dag tidlig uten å få bilder av den. Kjempegøy. Skogen har så mange fine hemmeligheter!!!

    7. BforB: Jeg gikk en tur i dag tidlig også. Måtte bare ut når jeg vet at det er spennende ting å se på. Skogen er herlig og jeg har den rett på utsiden her. Jeg fikk vite at det virkelig var en nattravn. Jeg spurte en ornitolog. Jeg så den i morges enda en gang, og nå vet jeg at der kommer den til å være en stund. Gøy! Skogen gir meg så mye ro og tanker. Jeg skulle gjerne gått der mye mer. Det er som en spennende jakt med kameraet. Natteravnens sang er magisk den. Kos deg på mandagen!

    8. Moro å lete etter hemmeligheter ..og finne slike vakre og fine :)) Hørte på lyden .. tror ikke jeg har hørt natteravnen før… Håper du kan lese kommentaren nå <3<3

    9. annebe: Nå gikk det såååå bra!!!! Tydelig og fin kommentar! Tusen takk! Føler meg kjempeheldig, for den fuglen er ganske sjelden, og ikke mange har sett den i levende livet. Jeg har sett den to ganger på to dager!!!!! Knallgøy. Jeg tror den ligger på egg i mosen, men jeg kan jo ikke tråkke rundt å lete der.Tenk om jeg ødela rugingen. Nei, nå skal den få fred for meg og jeg forteller ingen om hvor den holder til heller. Nå som du har hørt lyden, vil du kjenne den igjen. Jeg har hørt den mest i juli/august. Den synger fra halv elleve, elleve tiden i sommernatten og utover.Klem til deg 🙂

    10. Ååå, jeg er SÅ misunnelig på deg som ser så fine dådyr og andre fine dyr der du bor <3 Skikkelig misunnelig er jeg!! 🙂 Nydelige bilder du har <3

    11. frodith: Uffda så dumt du blir misunnelig da. Men det gjelder å gå ut i rett tid på dagen, pluss å vite hvor de har sin vandring. Men noen ganger er jeg bare uforskammet heldig. Jeg er kjempeglad for at vi bor så nær skogen. Klem til deg:)

    12. Margrethe: Da vet du hva jeg snakker om. En merkelig lyd og en enda merkeligere fugl. Jeg så den i dag også, så den holder seg nok her i sommer. Koselig. Ha en fin kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg