Skohimmel?


Finnes det en skohimmel tro? I går måtte jeg si takk for alt og farvel til mine gamle fjellsko. Det er slett ikke lett å skille seg av med dem. De har tjent mine føtter i år etter år, holdt dem tørre og varme, uten gnagsår og med støtte for anklene. Mil etter mil har vi vandret i nærmiljøet, på fjellet, langs vann og stier, over berg og gjennom enger, i snø og på is, gjennom kratt og torner. De har skikkelig slitt for at jeg skulle ha det behagelig. Men nå var det slutt. Ikke klarer de lenger å støtte anklene, ikke holder de meg tørr og ikke er de særlig behagelige nå. Nesten alt for bak i helen var vekk? De hadde blitt ganske skallet kan man si. Som en siste hilsen fikk de med blomster på veien.


Men blomster ville de ikke ha, så jeg måtte pent lytte til dem en siste gang. “Sett oss i en blomstereng og la skjebnen bestemme vår siste reise.” Jeg gjorde som de sa, og plasserte dem i duftende timotei. I går kveld sto de der i det kvelden ble til natt. Om en mus har brukt dem til hus i natt eller om reven har dratt dem med seg for at ungene skal ha noe å leke med, vet jeg ikke. Men borte er de i hvertfall. Om de dro til skohimmelen vet jeg heller ikke. Men jeg kan jo fantasere om det. Der løper de nok på mykt gress og plystrer gjennom skosnørehullene, vifter med lissene og danser med alle de andre skoen.

#foto #blogg #friluftsliv #sko
14 kommentarer
    1. he he ,du skal se att reven har tatt dem,det hender att en sko forsvinner hos oss også om vi lar dem stå utenfor døra om natten ) men vi finner dem som regel igjen ute på jorde ) vakre bilder du tok da,så håper jeg att du finner et nytt par som er like gode som dei gamle traverne

    2. fruensvilje: Jepp, mine er vekk (måtte lage et eventyr av det, men de ligger nok langt nede i søpla nå! :)). Jeg har kjøpt nye joggesko som er vanntette, så det får holde i sommer. Har et par fjellsko til, men de er så grusomt stive. Jeg får lete meg opp et perfekt par og det ganske fort!

    3. Så fin fortelling <3 Men trist når favorittskoene er utslitte 🙁
      Jeg har to par stående. De er ikke brukende lenger, men jeg klarer ikke å skille meg av med dem mer. De er begge i skinn, og et dyrt merke. Det er vel snart på tide å la dem komme til skohimmelen ja 😉 Jeg kjøpte et par nye for flere år siden. Men de er omtrent ubrukelige. Jeg valgte å gå for noe mer syntetisk. De ser gode ut, men fy søren så vonde på foten. Helt bortkastede penger. Nå har jeg i over et år vært på jakt etter nye. Men det er lettere sagt enn gjort. Jeg har kresne føtter 🙂
      Ha en flott dag i dag, med eller uten fjellsko 🙂 <3

    4. jeg har et par fjellsko med god støtte i skinn,dei har vært supre fra dag en og alldrig gitt gnagsår,men sålene er glatte på berg,disse var et impulskjøp til 500 kr.
      Jeg kjøpte nye som hadde et godt grep i sålen,joda fansy og dyre,nær 2000 men au så vonde i bruk,så dei har bare blitt liggande ubrukte,og dei gamle traverne gjør fortsatt nytten ))

    5. Eva: Tusen takk for trøstende ord om sko!!!! Det er så viktig med en sko som sitter godt, ikke gir gnagsår og som er trygg på all slags underlag. Dette var en semsket skinnsko. Trodde aldri den skulle være vanntett, men det var den. Har elsket dem fra dag en. Jeg kjøpt dem i Finnland, så jeg får ikke maken her. Mye å velge i i butikkene, men ikke lett å finne den perfekte. Dyrt er det jo, men om de varer i sju år som disse har gjort, er det verdt det. Jeg går milevis i året, så fottøyet er viktig. Jeg får jakte videre på et par nye “venner”! Ha en herlig fredag!

    6. fruensvilje: De må være gode på foten og gode på underlaget. Jeg har et par nye i litt lav modell, men det føles som om sålen sklir rundt inne i skoen? Jeg skal kjøpe meg et par nye såler som sitter bedre, så får jeg prøve igjen. Man skulle nesten hatt sko på hjemlån for å bli kjent med dem. Dyrt er det om de bli liggende i skapet! Ha en fin dag! 🙂

    7. Hihihi…ja da var det noen som trengte godt brukte sko…håper de har det bra der de er!! hihihi. ha en god kveld! Flotte bilder ble det!!

    8. Klart det finnes en skohimmel 🙂 Herlig historie og bilder 🙂 Skjemmes nesten å titte innom etter at jeg har vært blogg løs i flere uker.. 😛 Ha en herlig helg,, og pass på skoa.. greit å ha noen i nærheten 🙂

    9. dedicat: Jepp, det er nok dit de gikk de skoene!!!! Nei da, du behøver ikke skjemmes, sånn er det bare innimellom. Man rekker ikke alt heller. Nyt helga og hils til fruen! 🙂

    10. Dette ble jo et herlig eventyr! Gode sko er gull, men etter mye bruk må de tilslutt pensjoneres. Flott å se hvordan du tok bilde av dem, de fikk en skikkelig hyllest 🙂

    11. margarites: Ja, de har gjort god nytte for seg i mange år. Men nå var det stopp. Siste gangen jeg brukte dem ble jeg kliss våt og kjente at det gnagde bak i helen på grunn av utslitt for. Men sånn er det. Jeg får se etter et par nye. Ha en finfin kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg