Fuglene har dyrket selv!

Har du sett så vakker en solsikke er når alt det gule er vekk? Nå blir det fuglemat snart.

Den største solsikken var to meter høy da blomsten kom fram. Men nå går det mot høst og blomsten har bøyd hodet av tyngden. To nye knopper er på vei, så jeg måtte klippe vekk den første.

Gul og fin var den fortsatt i mitten, men da jeg strøk hånden over det, falt alle de små blomstene av. Kun frøene er igjen. Morsomt å tenke på at denne planten er egentlig sådd av fuglene. De har liksom dyrket den selv. I vinter spiste de solskikker og noen av dem mistet de på bakken. I våres begynte det å spire ute på gresset. Jeg spadde det opp og plantet det i god jord i blomsterbedet. Resultatet ble supert. Fuglene skal få kose seg snart nå bare frøene jar tørket litt.

#hage #blogg #blomster #foto #høst
11 kommentarer
    1. å du disse var vakre,hvet ikke hvorfor men i fjor hadde jeg en hel hekk med solsikker,men ingen sette frø etter avblomstring,kanskje vi kan så solsikkefrø i vinter :=) det burde gå siden fuglene greier det

    2. Synes det er veldig fint med GULE solsikker jeg da, men skjønner de er gode som mat også. Og da i litt annen variant 🙂 Ha en fin kveld Natheless <3 Klem <3

    3. Så morsomt..ja det er en som står på veien her nede også..kanskje noen av “mine fugler” som har sådd den…herlig…En staselig og fin blomst! ha en god kveld!

    4. fruensvilje: Jeg hadde flere ute på gresset, men de trenger nok kraftig jord for å blomstre. Ikke langt fra meg, er det en bonde som sår mengder av dem hvert år på veikanten og det er en fryd å sei høsten. Du må prøve igjen.

    5. frodith: De gule er herlige, men nå var de tre første ferdige her hos meg. To til er på gang, og jeg håper de rekker å sprette ut før kulda kommer! Klem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg