Adventsgodt

Ikke alle liker å bake kaker, men å lage litt gotteri er jo også gøy. Smånissene lurte veldig på hva jeg drev med i går. Jeg prøvde en ny oppskrift og diktet litt til den. Når man ikke har det man skal ha, kan man improvisere. 4 plater kokesjokolade ble smeltet over vannbad sammen med 25 g smør. Så hakket jeg 1 dl mandler og 1 dl peanøtter i hurigmikseren før jeg helte det i den smeltede sjokoladen. Til slutt slapp jeg opp i 1 dl rosiner, 10 oppdelte, tørre aprikoser, 1/2 dl kokos og 2 dl japansk ris. Så var det å skynde seg å røre rundt før det stivnet, bre det ut over et bakepapir og trykke det flatt. Jeg tredde en plastpose inn på hånden, da gikk jobben greit uten søl. Etter en time i kjøleskapet skar jeg det forsiktig opp i ruter på 2 x 2 cm,uten å ta det fra hverandre og satte det kaldt i noen timer til. Da fikk det fint å dele dem fra hverandre i biter.

Jeg lagde enda flere poser med lakrismandler også, før jeg kunne rydde den avkjølte sjokoladekosen ned i en stor boks. Men noen måtte vi smake på til kaffen. Jeg la sjokoladebitene opp på et fat og drysset over litt rosiner, peanøtter, kokos og aprikoser. Det smakte godt, med litt sånn kakaosmak. Skulle ønske det hadde smakt mer sjokolade. Burde jeg brukt 70% tro? Men det er gøy med hjemmelaget uansett. I oppskriften rørte de inn friske bringebær ved siden av minimashmallows og nøtter i sjokoladen. Sikkert godt det også, men sånne ting hadde jeg ikke i hus.

#mat #blogg #advent #jul #sjokolade #foto
10 kommentarer
    1. Du er så flink, du har jo holdt på med juleforberedelser ei god stund nå. Jeg kikket litt nedover bloggen din. Du har jo snart alt greit til jul. Nå har du godtet også. Det så virkelig godt ut både hva bilder og oppskrift viser. Når jeg vi nå kommer til desmber og det roer seg med teateret, skal jeg kose meg med heftet “Juledrømmer”. Har lurkikket litt da. God natt!

    2. toveview: Så koselig hilsen. Jeg har vært på julemarked i helgen og da hadde jeg ikke nett hele tiden heller. Derfor leste jeg ikke dette før nå.Ja, jeg er godt i gang til advent. Tenk at det er første desember denne uken allerede. Tiden raser avsted. Koselig du skal hygge deg med Juledrømmer. Artig å dele det med deg og alle andre!!!! Nå roer det seg litt ned her hos meg og det er jeg så glad for. Håper jeg skal få tid til masse kos framover både her hjemme og på blogg. Endelig kan jeg puste ut for noen uker. Trenger det virkelig nå. Gikk det fint med teateret? Jeg regner med det da. Gøy med aktivitet, det har jeg ikke noe i mot, men stress er ikke godt. Her henger tåka over oss, men det ser ut til at sola snart titter fram igjen. Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg