Drømmer i svarthvitt.

Noen ganger drømmer jeg i svarthvitt. Tilbake i tid og tanker. Den gangen alle bakte brød selv og det duftet nystekt da vi kom inn døra etter at skoledagen var slutt. Mødrene var hjemme den gangen jeg var liten, og ingen behøvde nøkkel rundt halsen heller. Vi låste ikke dørene før alle skulle sove. Alle i nabolaget banket på døra og gikk rett inn. Kaffen sto og putret på vedovnene og ingen gikk uten at de hadde fått en kopp. Sånn var det.

Trygt og godt med hjembakt brød. Nei da, alle hadde det ikke sånn. Noen kom hjem til tomt hus den gangen, da som nå, alt var ikke svarthvitt. Det fantes varianter da som nå, men min barndom var trygg.

Skrelte, kokte poteter sto på bordet hver dag, Kjøttkaker og kotletter, røkte pølser, stekt flesk med duppe, stek på søndag og en gang i uken var det fisk. Det hendte det var pannekaker, og det var stas. Dessert hadde vi alltid. Enten en grøt av et eller annet slag, eller så tok vi oppdelt flatbrød med melk og sukker på. Litt artig å tenke på, og fint å minnes. Tror ikke jeg har spist flatbrødsoll siden den gang.

#foto #hverdag #svarthvitt #blogg
12 kommentarer
    1. vakre gode minner,og jeg er glad for att jeg fikk gi alle våre 4 barn en slik barndom også,ja for jeg var så heldige at jeg fikk være hjemme med dem hele deres oppvekst 🙂

    2. fruensvilje: Ja, det er fint å ha sånne minner. Jeg var hjemme da de var små og jobbet deltid da de var skolebarn. Det gikk fint, for da var jo pappa hjemme på ettermiddagene. Rart hvordan duften av hjembakt brød kan få fram tanker.

    3. Kan kjenne igjen det du skriver her ja…pannekaker var den store favoritten.:)) Sort- hvitt passer fint til innlegget.. for kan huske da det bare var sort hvitt bilder også..
      Deilig mat du har her ..og de brøda da..nam ! Klem og fin dag videre til deg <3

    4. Ja det var tider…Er mye koselig å tenke tilbake på..Flatbrød varianten har jeg ikke fått..tror jeg..og dessert hadde vi bare i helger…mange variasjoner da som nå…flotte bilder!

    5. Godt med fine minner, eller drømmer og slikt. Jeg tror egentlig jeg drømmer alltid i svarhvitt jeg… Klarer ikke å huske det etterpå, men får en følelse av svarthvitt 🙂

    6. frodith: Ja, det er det. Jeg drømmer i alle farger for det husker jeg faktisk. Tror det er forskjellig fra menneske til menneske? Men drømmer gjør jeg da! Klem til deg 🙂

    7. Etdiktomdagen: Den skalken er god da! Varm, sprø og velsmakende.MMMMMmmmm… Tror jammen jeg kjører brødskivene i brødristeren i dag, så får jeg nesten samme effekten! Klem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg