Kokosbolle.

Fikk så lyst på kokosbolle i dag. En diger en! Fram med bolle, egg, kokos og sukker. Visp i vei og i med gelatin. Dermed tittet Herr Kokosbolle på meg.

Så var det klart. En kokosbolle med hjemmelagde marsipanfigurer fra i går. Rett i frysa gikk det. Snart blir det kokosbolle på meg. Hvorfor i all verden må jeg streve med å lage en og en bolle, når jeg kan lage en diger en.Vi tar bare en skje ned i bollen og forsyner oss med det vi vil. Smart hva!

Kokosbolle:
4 eggehviter
300 g sukker
6 plater gelatin
1 ts vaniljesukker
Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca 10 minutter. Vips eggehvitene stive. Dryss i litt og llitt sukker og rør til marengsen er fin og stiv. Vips inn vaniljesukkeret. Vri opp gelatinen og slipp den ned i 2-3 ss kokende vann. Hell det i en stråle i marengsen. Rør videre til massen begynner å stivne. Hell alt i en pen glassbolle. Sett den kaldt til den er stivnet helt. Smelt 1 pl Dronning kokesjokolade, avkjøl litt og fordel det over marengsen.Dryss over kokosmasse. Pynt med marsipan eller lignende. Bollen kan fryses til du skal bruke den.
#påske #blogg #foto #mat #vår
24 kommentarer
    1. Ja det var smart…og ikke fult så grisete som å spise kokosbolle! Åååå fikk sååå lyst på….:-) Kos deg! den så veldig god ut! ha en god kveld!

    2. Kjempesmart, og veldig godt! 😉 Fikk jammen lyst på jeg også. Lenge siden jeg lagde det. Var standard til jul når ungene var små, men jeg lagde mange små 🙂

    3. Heisann, det der så godt ut! Tror du må komme med en oppskrift. Skal den i fryseren før den er ferdig eller etter at den har stivnet. Er det for at den skal holde seg du har den der? Og blir den som is siden du har den i fryseren og tar litt om gangen ( ja jeg skjønner jo at du ikke kan spise alt på en gang) Den så skikkelig digg ut, og jeg har aldri laget kokosbolle nemlig (men liker de små man kjøper i butikken)

    4. Jernbanefrua..: Bollen står i frysa, så blir man ikke fristet til å spise den før til påske. Jeg smakte litt ved å skrape bollen jeg vispet det i da! 🙂

    5. margarites: Jeg la inn oppskriften til deg med det samme. Jeg har den i fryseren for å oppbevare den til påske. Ellers hadde den vært spist i kveld av oss. Jeg kjøper ofte de man har i butikken og de er så gode. Men det er artig med litt påskegodt også. Lykke til om du forsøker deg 🙂

    6. Tusen takk. Ja jeg skal prøve, og det er kjekt å kunne lage litt på forhånd og oppbevare i fryseren. Ekstra påskete med påskemarsipan på – det der må jo bare bli supergodt. Nam 🙂

    7. Mmmm … husker jeg laget slike kaker til barnebursdagene før i tia. Men det er lenge siden det! Nå skal jeg hente yngstemann på flyplassen, har ikke sett han på tre og en halv måned. Så dette blir en koselig dag, om han har tid til å tilbringe litt av den med mora si. <3

    8. margarites: Håper du får det til. Jeg liker å forberede meg til forskjellig og da er det lurt med ting som kan lages litt tidligere. Kokosbolle er godt det! 🙂

    9. Marit: Her var det også tradisjon til barnebursdager, men jeg liker det selv også! 🙂 Så koselig du får besøk da. Vi skal treffe våre to sønner i helga sammen med familien. Gleder meg. Alltid fint å treffe våre vet du! Ha en vakker dag!

    10. Jeg får ikke akkurat besøk, han har vært på sjøen i 3,5 mnd. så han bor jo egentlig her. Eller hos søstera litt nedi bakken da. 🙂 Han har ikke fast jobb og har ikke noe egen bolig enda. Men håper det kommer snart, selv om han jo ikke har det store behovet siden han er borte halve året. Enn så lenge bor han litt her og der til økonomien har stabilisert seg.

    11. Marit: Hoppla, ja da blir det jo enda bedre å se han!!!! Ikke lett med bosted, når man er så mye ute på jobb heller. Godt dere tar vare på hverandre. Nyt helga! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg