Morsom mat!

Nå er det mye morsomt å finne der ute, som kan spises og pyntes med. I helgen fant jeg masse almefrø. De er på sitt beste i mai/juni og passer fint i salaten. Jeg plukket vekk stilkene og puttet noen i munnen.

Ja, jeg vet at de er spiselige og det er veldig viktig å vite, før man forsøker seg på vekster i naturen. Almefrø smaker friskt og om du tygger noen så kjenner du en fin nøttesmak. Morsomt å bruke i en salat med skinke, gul ost, tomater, rømme og agurk. Med et rundstykke ved siden av, ble dette en fin lunsj for meg. De spede bladene fra bøk, lønn, bjørk, løvetann, lind, gjøkesyre, meldestokk og skvallerkål kan også brukes. Salaten kan pyntes med for eksempel stemorsblomster, rognblomster, kløver eller gressløkblomster. 

Jeg var heldig å fant en diger tue med løpstikke. Den kalles også Kjærlighetsurt. Noen hadde vel blitt lei av den og kastet den ut i skogen. Nå ble det mange fine bunter til suppe i min fryse. Noe måtte jeg bruke med en gang sammen med de spede bladene til de første brenneslene.

Jeg har laget dette mange ganger om våren gjennom årene og det smaker like godt hver gang. Denne gangen kokte jeg litt lapskausblanding i suppen sammen med pølsebiter. Da ble suppen mer mettende.

3 dl friske hakkede løpstikke/nesleblader ( Det er de første små bladene som kommer om våren du skal bruke.Har du ikke løpstikke, så bruk bare nesler. )

1-2 ss smør

2 ss hvetemel

8 dl god kjøttkraft, eller 8 dl vann og to buljongterninger

litt salt og pepper

1-2 dl fløte

Bruk hansker når du plukker nesler, så du ikke brenner deg. Rens det for stilker og vask bladene godt. Hold hele neslen ned i kokende vann en liten stund, så slutter de å brenne. Grovhakk det opp. Damp bladene i kokekaret i 3-4 minutter og rør inn smøret. Tilsett kraft. Rør sammen hvetemel med litt kaldt vann, og hell det i en stråle ned i suppen. La det koke i ca 5-6 minutter. Kjør alt sammen med en stavmikser. Smak til med fløte, salt og pepper. Server suppen varm med halve hardkokte egg,eller skiver av røkt pølse og oppdelte grønnsaker, grovt brød og smør.

#mat #foto #natur #frisluftsliv #blogg
29 kommentarer
    1. lekre bilder,men nesle har aldri fristet,er nok brenningen fra barndommen som vekker minner….
      Ellers er eg glad i egenplukket mat, vi har grønnsakhage i Hardanger og jordbær og poteter

    2. Så friskt ,sommerlig og deilig ut det her :)) Jeg kan ikke mye om slike spiselige vekster i naturen..kan selvfølgelig blåbær og tyttebær da..hehe..:))
      Både salaten og suppa så veldig innbydende og deilig ut :)) Vakkert var det også <3<3

    3. greenpowr: Takk du! Det finnes masse om det på nett, mange fine bøker er det også å få kjøpt eller lånt på biblioteket. Artig med sånt synes jeg 🙂

    4. cuskima: Ikke alle våger å plukke nesler, men det er da litt spennende. Tenk at det brennende der kan bli til noe godt, fullt av vitaminer. Du må prøve en gang. 🙂 Noen bruker nesler som urter i brøddeigen også! Hardanger ja, der er det fint! Gleder meg til norske jordbær! 🙂

    5. fruensvilje.blogg .no: Nei, vi har heller ikke mye alm omkring oss, men jeg fant et tre da vi var ute på en kjøretur, og så hadde jeg til salaten min!!! De kan visst fryses ned også, men det har aldri jeg forsøkt. Ha en fin kveld 🙂

    6. Ikke bare morsom mat, men dekorativt for øyet også. Herlig! Dette burde jeg ha prøvd, tenker jeg umiddelbart. en burde lese seg opp på alt man kan høste av naturen. min eldste sønn er flink til det Han tapper saft fra bjørka og plukker sopp + bær, og det som er. Takk for oppskriften!

    7. Alm vokser det ikke her omkring tror jeg, men takk for opplysningen. Har ikke tenkt på at rognblomster kan brukes i salat, men når bæra er spiselig så er jo gjerne blomsten det også! Løpstikke er en nydelig urt! Naturen er et skattkammer som det er verdt å utforske på flere vis, men man må jo ha kunnskap om hva som er spiselig! 🙂

    8. karidansen: Nei, den vokser ikke overalt, men liker seg visst helt opp til Trondheim. Morsomt med spiselig, men som du sier, man må ha kunnskap så man ikke gjør noe dumt. Herlig å plukke inn litt fra naturen og så kommer snart både bær og sopp. Gleder meg til det! Nyt dagene! 🙂

    9. toveview: Tusen takk!!! Mye jeg har igjen å lære om dette, men vi lærte en del da vi var små som jeg husker godt. Bjørkesaft har jeg prøvd på og plukking av bær og sopp gjøres hvert år. Ha en vakker dag 🙂

    10. annebe: Takk du! Mye vi kan lære ved å lese oss opp litt. Artig med sånt og bør er jo herlig da! Gleder meg til markjordbærene først. Ha en vakker dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg