Duft av syrin hele året!

Naturen er full av fine muligheter. Jeg har før vist dere at jeg pynter muffinskremen om våren med syrinblomster, men vi kan lage syrinsukker også.

Her har vi en hel syrinhekk inne på skogen helt gratis. Men jeg er sikker på at om du har en nabo med syrin, så får du plukke litt om du spør. Kanskje du kan friste eieren med en glass syrinsukker etterpå. Rens syrinene for insekter, blader og små blomsterfester. Vask dem forsiktig litt av gangen i et dørslag. La de renne av seg på et tørkepapir eller et kjøkkenhåndkle. Føn dem forsiktig tørre, om de ikke tørker godt nok på egenhånd. Legg blomstene lagvis med sukker i pene glass. Oppbevar det tørt og mørkt. Rør litt rundt i sukkeret av og til.

Så er det klart til å lukte på eller drysse over vafler, pletter eller pannekaker.Blomstene i sukkerglasset vil visne litt etter hvert. Om de blir brune kan du plukke dem vekk, men de er spiselige, så det er bare for at det skal være pent, at de tar vekk de som blir litt stygge. Duft av syrin kan jeg ha hele året i dette glasset mitt.

Hos meg blir flere av glassene til gaver sammen med litt granskuddsirup. Jeg satte det ned i en fin gjennomsiktig plasteske og la inn en ark der det sto hva det skulle brukes til. Koselig å dele med seg av naturens gleder.

#blogg #foto #syrinsukker #mat #hobby #natur
12 kommentarer
    1. Syriner er nydelige, og like fullt står de på myndighetenes svarteliste over uønskede planter, sammen med bl.a. rynkeroser ( nyperoser, som mange sier), lupiner, gullregn, osv.
      Rips også, faktisk.
      De er ikke forbudt, men uønskede vekster i norsk natur.

    2. Så vakkert og så DEG 🙂 Så du jeg hadde tegnet din utfordring, Danser mot vår? 🙂 Morsom oppgave å tegne 🙂 Ha en fin dag <3 klem <3

    3. frodith: Tusen takk. Jeg er helt på etterskudd med å lese blogger, men jeg så at du hadde lagt ut da! Titter innom deg snart. Skal i selskap skjønner du og da må jeg jo gjøre mitt ytterste for så se representativ ut!!! Klem 🙂

    4. Jøss..trodde virkelig ikke at de var spisendes…de lukter jo så sterkt..og føler liksom at det da er giftig..Flott tips! og flotte bilder!

    5. fruensvilje.blogg .no: Ikke alle vet det, men det er morsom pynt på en kake for eksempel. Syrinsukker er nesten best bare å lukte på når høststormene raser!!!! 🙂

    6. Toini: Ja, det er en ganske sterk lukt, men de smaker ikke så mye. Viktig å vite hva man kan spise så man ikke får i seg noe som er giftig. Takk og ha en fin ny uke! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg