Rosa!

Hei igjen. Hva tror du jeg har funnet på nå? Nei, det var ikke min ide, men jeg måtte prøve det. Det ble en rosa sommerdrikk.

Geitrams! Her blomstrer disse vakringene allerede. Jeg visste at de var spiselige, men å lage saft av dem? Nei, det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg fant oppskriften i et ukeblad. Der hadde de laget rosa saft av geitrams. Den er kjempesøt, men til en liten kos er det vel ikke så farlig? Her hos oss er det ikke de store mengdene med disse blomstene enda, men ikke hadde jeg lyst til å ha mange flasker av det søte heller. Det er jo så gøy å forsøke. Med 25 fine blomsterranker i famnen satte jeg i gang. Alle blomstene ble plukket av stilken og skylt godt. Så kokte jeg opp 3,5 dl sukker med 1/2 liter vann og 12,5 g sitronsyre. Jeg helte den kokende laken over blomstene.Vil du lage mer, så dobler du bare opp oppskriften til det du vil ha av blomster, sukker, vann og sitronsyre. Etter litt avkjøling, satte jeg det i kjøleskapet noen dager. De sa fra 2 til 5 dager, men jeg var fryktelig nysgjerrig etter 2, og da var det jammen blitt både farge og smak på saften.

Jeg la et linklede i en dørslag og silte det av. Dette er råsaft, så det var bare å ha det rett over i rene flasker. Å safte med denne metoden gjøres også med for eksempel hylleblomster. Om du ikke skal drikke saften fort, så må den fryses ned, så den ikke mugner.

Vakkert ble det. Jeg blandet min råsaft med cider fra Grans. Noen liker å blande med farris og andre bruker vann. Barna liker nok det sistnevnte. Frys ned hele jordbær og bruk det som isbiter.

Koselig som en velkomstdrink til St.Hansfesten kanskje? Jeg synes det ble så herlig å se på, og det smakte godt også.

#foto #blogg #saft #hjemmelaget #natur #geitrams
20 kommentarer

Siste innlegg