Tanker i juni.

Her har det kommet regn og vind. Fuglene koser seg likevel, både de ekte og de uekte!

En rar tanke, men det er akkurat som om sommeren er over allerede? Men det har ikke vært St. Hans en gang!

Men jordbær er det i butikken, søte norske jordbær. Her ble det med mange kurver hjem i dag. Etter at de var renset, ble alle de grønne, fine hamsene lagt til tørk ved 100 grader i stekeovnen i noen timer. Etter halve tiden måtte jeg bytte bakepapir, for det er mye væske som skulle ut. Når det er helt knusktørt blir det lagt på glass og brukt til te. Gleder meg allerede. Om det smaker jordbær? Nei, det smaker te, men når du lukter på det tørre, så lukter det sommer.

#foto #blogg #te #hverdag #sommer
26 kommentarer
    1. Du er så kreativ du <3 Der lærte jeg jammen noe nytt. Aldri kommet på det før, å tørke hamsene til te 🙂 Nå er jeg ikke den helt store tedrikkeren, men hadde vært artig å prøvd 🙂
      Jeg føler også at sommeren er over for i år. Men jammen var den fin den vi hadde 🙂 Håper jo det blir litt mer da, sånn helt plutselig og langvarig 🙂
      Selv reiser jeg på ferie om noen dager, og ett av stedene jeg skal, er det 47 grader. Så jeg tror jeg skal få min dose solvarme i år 😀 Blir spennende å erfare så enorm varme, blir sikkert tungt også.
      Nyt dagene, samme hva slags vær vi har <3 Klemmer 🙂

    2. Eva: Tusen takk du! Jeg gjør det hvert år, men det er neimen ikke alltid det blir så mange koppene til meg. I fjor drakk barnebarnet opp det meste. Men det er jo bare koselig.
      Håper vi får mer sommer, for det er så godt med den lune varmen synes jeg. Men 47 grader? Det er varmt det. God tur ønsker jeg deg og kos deg massevis! Klem 🙂

    3. Først må jeg si; fine bilder innledningsvis! Bruker du hamsen på jordbæra? Så lurt! 🙂 Bruker du bare tørkede hams og varmt vann, og det smaker te? Eller er hamsene en smakstilsetter i vanlig earl grey te?Norske jordbær, allerede? De beste som finnes. Trodde de kom i juli jeg. selv om mai måned var helt utrolig fin, håper jeg på mer sol, varme og sommer ja. Det får vi krysse fingre for. Klem <3

    4. Neimen, jeg har ikke en gang hørt om at man kan lage te av det grønne 😉 Og norske jordbær smaker jo helt himmelsk i forhold til belgiske og nederlandske 🙂 Nydelige bilder som alltid 🙂

    5. du er smart du,utnytter alt på dei fine gode bærene ,akkurat det hadde jeg overhode ikke tenkt på engang,men nå fikk jeg noe å tenke på .
      Da jeg stod og ventet på bussen i dag morges slo høstankene inn hos meg også,men det blir nok mer sommer ,vi er fortsatt i midten av juni og godt er det

    6. toveview: Hjertelig takk! Jepp, hamsene på jordbærene er finne de. Kun det til te smaker fortreffelig med litt honning. Her er det norske nå, og det er så herlig. De er så mye søtere enn de utenlandske. Tidlig er det, men det er ikke så rart etter en maivarmen. Jepp, jeg håper på mer sommer. Klemsiklem til deg i kvelden 🙂

    7. Mona L. Torgersen: Nei, det blir vel med jordbærhamsene som med rekeskallene. Folk kaster dem også uten å tenke på at det kan bli til verdens beste suppekraft. De norske jordbærene er aller best. Koser meg skikkelig. Klem til deg og takk! 🙂

    8. fruensvilje.blogg .no: Noen ganger blander jeg inn noen jordbærblader og bringebærblader også for å få litt mer med det samme. Ja, den høstfølelsen nå er rar. 12 grader i dag tidlig og det føltes ikke som sommer. Men vi får håpe sommeren fortsetter snart. 🙂

    9. Jordbærte – har aldri tenkt å bruke stilken til noe. Jeg har kjøpt jordbærte i butikken, men den lukter bedre enn den smaker. 🙂 Jeg har også kjøpt norske jordbær – bare for å spise dem opp, og de er gode!

    10. Jeg forstår hva du mener 🙂
      Men………… Solverv i morgen og st. hans på lørdag………… sommeren har nettopp begynt 🙂
      Håper vi har mye å se frem imot ennå, av fine sommerdager og kvelder 😀 Jeg har ennå mange turer som skal gåes før det ikke er mulig pga vinter 😀

    11. Sommeren er IKKE over!!!! Det er NÅ den begynner. Selv om det var veldig varmt, og så ble kaldt igjen, så er det IKKKKKKKKE over. Vi får nok fine dager igjen snart 🙂 Fine fuglebilder altså <3God klem <3

    12. margarites: Jordbærte i butikken er noe annet. Den er nok laget på bær, og smaker mer bær også. Men som den kjøpte teen dufter. Nydelig!
      Herlig med norske bær om dagen! Jeg spiser alt for mange! Ha en fin kveld 🙂

    13. frodith: Heldigvis! Så glad du sier det med store bokstaver! Det er nok bare å glede seg til iskrem og solskinn, igjen! Klem til deg du fine! 🙂

    14. Du verden hva du kan og finner på 😀 Nå er det mange år siden det var jordbær i dette huset. Madammen ble jo plutselig hyperallergisk, og siden da har vi ikke kjøpt jordbær. Annet enn en og annen kurv som jeg har spist på direkten 😀

    15. Jeg har også den følelsen av at sommeren er på hell sjøl om det fortsatt er juni. Det ble jo så så spesielt med den varme maimåneden! Flotte bilder, særlig de av trærne. Lurt å lage te av jordbærhamsene. Her utnyttes ressursene! 🙂

    16. dedicat: Uff da, allergi er ikke gøy. Da får hun holde seg unna jordbæra, men du kan jo snike deg til litt da! Takk for hyggelige ord og ha en vakker dag! 🙂

    17. karidansen: For meg er det en merkelig følelse. Litt sånn det er over, men så kommer det visst brått igjen. Håper selvfølgelig at vi får mange fine sommerdager framover og at høsten kommer når den skal en gang i september. Jepp, det er fint å bruke det man har. Her er det lettskyet i dag og kanskje blir det regn, men huset er da varmt så jeg klager ikke. Ute er det bare 11 grader, så det blir å stille seg inn på forventning om den sommeren som skal komme!!!!

    18. Vet du jeg fikk også sånn følelse at sommeren er over for en uke siden…heldigvis er den ikke det, hele sommeren foran oss 😀 DIGG Oh jordbær, der sa du noe, må ut å kjøpe for de er sååå søte og gode her. Ha en fiiiin dag vennen <3 stor god klæm 🙂

    19. ladyaugust: Rart det været. Her var det 11 pluss i morges, så kom sola og det var sommervarmt, men nå er det helt overskyet. Regn skal det visst også bli. Jordbærene er så herlige. Jeg har en diger bolle i kjøleskapet som vi skal spise i ettermiddag med krem!!!! Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg