Så gammel!

Det var en gang en lampe som hadde gjort sitt. Den hadde blitt gammel og slitt. Ja, sånn blir det når en lampe har hengt oppe under taket hos andre i årevis. Hva blir det av den hos meg tenker du kanskje? Først lagde jeg en stor bjørkekvistkrans og kledde den med edelgran. Jeg la kransen med pensiden ned og festet fire kroker i tykk ståltråd. Lampen lyste så forventningsfull over spisestuebordet.

Men før den ble hengt opp, ble den strippet for det meste av gammelt. Ledningene klipte vi vekk, for ikke vet jeg om de er trygge lenger? Så var det av med lampeholdere og i søpla med skjermer som var så slitt at de minnet mer om papir. En grundig vask måtte også til før den ble hengt opp.

Lampen ble ganske fornøyd med de nye holderene i glass og med stearinlys. Men var ikke de lysene litt vel lange og på skakke? Ville det bli brann i taket nå kanskje? Hva om lysene vippet ned mens de brente? Lampen var ikke fornøyd, og heller ikke jeg.

Det var ikke annet å gjøre enn å kjøpe kortere lys, med batteri. Sånne lys som starter en bestemt tid og lyser i åtte timer. Jeg fikk rettet opp lampen til alt sto rett også. Hva med kransen? Den hektet jeg under lampen så granbaret vises ned mot bordet. Til advent skal jeg stramme ståltråden godt, helt til kransen sitter rett under lysene. Det blir fint å tenne ett og ett lys i min nye adventskrans.Klart jeg skal pynte den litt med sløyfer og annet, men det er ikke før første desember har jeg bestemt. Så gøy å ha noe å glede meg til. Om jeg skal ta den ned etter jul? Nei, slett ikke. Denne lampen har fått nytt liv og jeg kan pynte den med kvister eller blomster, henge pynt i den eller ha den akkurat som den er.

#foto #lampe #blogg #advent #julestemning
12 kommentarer
    1. Brann må man unngå.. så smart med batteri oppe under taket 🙂 Lampa blei kjempefin..og så stilig å kunne gjøre om dekoren etter anledning og lyst :)) Kos deg med kvelden <3

    2. annebe: Ja, det passet meg best med batterikubbelys der oppe. Koselig lys gir de også. Nå gleder jeg meg til advent. Klemsiklem. Kos deg i kvelden 🙂

    3. Så flott! ja det var lurt med lys på batteri i en sånn lampe…Så fint at man kan dekorere med litt forskjellig..etter årstidene…Kreativt og flott!

    4. Toini: Tror jeg kommer til å elske denne lampen framover. Gøy å kunne variere litt med pynt og jeg kan jo ha forskjellig form på lysene også, Ha en vakker lørdag 🙂

    5. fruensvilje.blogg .no: Takk du! Utrolig flott form på den, så jeg bare måtte ha den på plass. Gleder meg til advent nå altså. Kransen så koselig ut.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg